Dansk E-handel: Vi kan, vi vil, vi tør

Næsten 300 af Danmarks digitale ildsjæle mødte op til en dag med netværk, ny viden, spændende talere og emner, der kan styrke dansk e-handel i 2018.

Der var sol over smilets by på denne forårsmorgen i marts, da Hermans onsdag d. 14 marts slog dørene op for 285 begejstrede e-handlere til FDIH’s konference E-handel Danmark 2018.

Adm. direktør i FDIH, Niels Ralund, bød velkommen til en dag med fokus på alt det, vi kan med e-handel, og skal mestre i fremtiden.

Ledelse, termostater, protein, t-shirts og, ikke mindst, detaljer

Herefter gik dagens første talere på banen, hvor Mikael Trolle, medstifter og partner hos High Performance Institute, lagde ud med at dele af sin ledelsesviden fra både forretningslivet og elitesportens verden. Ledelse i det, som han betegner som den første digitale revolution, handler ikke om faste mål i regnearket, men evnen til at sikre samspil.

Efter klapsalver fra publikum steg Mikael ned fra scenen og Thomas Kolster, chef for den digitale transformation hos Danfoss berettede om Danfoss, der vil tage større ansvar i hele salgsprocessen. Det er ikke længere kun retaileren, der har ansvar for kundeoplevelsen, lød det fra Thomas.

Termostaterne blev af erstattet af proteinprodukter, da Rasmus Thorup, CEO og stifter af Bodylab, trådte op på scenen. Han leverede konkrete eksempler på, hvordan detaljer kan gøre en kæmpe forskel. Rasmus forklarede også, hvordan man kan styrke sit image ved at udnytte muligheden for salg gennem kendte forretninger. I Bodylabs tilfælde, sælger de f.eks. produkter gennem Matas og ude på fitnesscentre. Til alle jer sundhedsentusiaster, der elsker chokolade, har Bodylab også deres egen chokoladeproduktion med fokus på kvalitet.

Netop kvalitet var en genganger under hele dagen, og var helt i centrum, da første etapes sidste taler indtog scenen. Jess Fleischer, CEO og stifter af Son of a Tailor, der producerer skræddersyede t-shirts, præsenterede sin innovative og ambitiøse forretningstilgang, hvor Son of a Tailor har haft succes med at tænke stort og internationalt fra virksomhedens fødsel.

Selvstændighed, svømning, tvillinger og kunstig intelligens

Efter frokost blev der bl.a. talt Amazon, nyhedsbreve, trends og eksport.

På den store scene leverede både Luksusbaby og Engbork medrivende historier om at ville skabe en butik i det små, og hvordan de sidenhen tog fart og voksede sig større og større.

Bagefter gik et af Danmarks e-handelsstjerneskud, Daniel Johannesen, på den store scene. Den 19-årige stifter af Watery, der sælger alt inden for svømmeudstyr, virkede som en erfaren foredragsholder, mens han fortalte om sin rejse med Watery, samtidig med at skulle passe skolebænken og træne svømning 6-8 gange om ugen. ”Det handler om at ville det. Så længe, at det er viljen, der driver dig, så kan det lade sig gøre,” afsluttede Daniel, der herefter blev udnævnt til FDIH’s uofficielle maskot af Niels Ralund.

Konferencens sidste taler førte os ind i den futuristiske nutid. Foredragsholder og futurist med speciale i kunstig intelligens, Thomas Terney, gav os indsigt i teknologiens nye verdensorden, hvor data er blevet den helt store valuta, og kunstig intelligens bliver mere og mere avanceret. Selvom der nok var nogle, der begyndte at frygte, at robotterne snart ville overtage verdensherredømmet, forsikrede Thomas os om, at det ville berige vores liv.

”Det var en inspirerende dag. Jeg er personligt helt vild med de netbutikker, der starter med en god idé og intet andet end hardcore gåpåmod. F.eks. Bodylab.dk, der begyndte med en enkelt palle proteinpulver, en DanDomain webshop og et lager i mor og fars kælder, og i dag blevet til en af Danmarks største netbutikker med marked i hele Norden. Så en kæmpe ros for selve programmet, hvor der var plads til networking flere gange i løbet af dagen. Gode input og sparring er guld værd for alle parter. Jeg synes ofte, at den del bliver overset, men den sad lige i skabet,” sagde Kathrine Svendsen, marketing og e-commerce specialist hos DanDomain.

Dagen blev sluttet af med snacks, netværk, øl og vin, og selv vejrguderne mente, at det var på tide at sætte sig i bilerne og drage hjemad, da sneen begyndte at falde.

”Solen skinnede på os i dag, og det var en serie af fremragende og autentiske mennesker, der var på scenen. De beviste, at de, der virkelig vil og tør, kan skabe nogle helt unikke e-handelsoplevelser,” sagde en begejstret Niels Ralund inden han satte sig i Peugeoten og drog mod København.

Del med dit netværk

LinkedIn Facebook Twitter
Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Webmaster & Medlemservice-ansvarlig
Simon Bjerremann
Analysechef
Mikkel Roh Bøgebjerg
Projektleder/ medlemsservice
Anne K. Hansen
Eventchef
Pernille Trieb
Projektleder
Birgitte Warming Juul
Projektleder
Magnus Glenn Hansen
Projektleder
Ditte Rogild Andersen
Studentermedhjælper - medlemsservice
Frederik Holmershøj
Juridisk studentermedhjælper
Tine Lauritsen
Ba.jur.