3 ud af 10 varer i e-handel købes med smartphone eller tablet

Nemt og mobilt er nøgleord i fremtidens e-handel, og der sker et stort løft for især smartphones, når der søges og købes på nettet.

Pc’en er stadig den foretrukne enhed både til søgning og køb på internettet. Men siden 2015 er brugen af pc faldet støt, når der købes ind på nettet. I stedet bruger danskerne i højere grad deres mobile enheder, som tablets og især smartphones, til at søge og købe på nettet, viser FDIH E-handelsanalyse 2017.

”Vi bruger den enhed, der er ved hånden og som ikke kræver lange starttider. Så smartphones er i løbet af de seneste par år blevet et markant instrument i e-handlen. Det gælder især ved søgning efter de ønskede varer, hvor næsten hver fjerde (23%) dansker har startet sit seneste netkøb med en søgning på mobilen,” siger analysechef Simon Bjerremann, FDIH.

  ”Kun” 15 % af de seneste køb blev gennemført via mobilen, men det dækker over en stigning på 36 % i forhold til 2016, hvor tallet var 11%. Lægges tallene for mobiltelefoner sammen med tablets, så er 42 % af søgningerne og 32 % af handlerne i 2017 gennemført med mobile enheder.

Søgninger med mobile enheder er mest populære indenfor tøj, sko og smykker samt sports- og fritidsudstyr.  De samme varer bliver også oftest købt via mobile enheder, idet dagligvarer, mad og drikke også oftest bliver købt via mobile enheder.

”Vi har en klar fornemmelse af, at da dagligvarer, mad og drikke også omfatter take-away, så er bestilling af pizza, burger, sushi og andet take-away er med til at trække varegruppen ind i det mobile univers.”

Børnefamilier og unge bruger mobilen, de ældre er til tablet

Børnefamilierne øger deres brug af mobile enheder, så knap halvdelen (47% )af deres køb i 2017 er sket med en smartphone (27%) eller tablet (20%), og de er mest tilbøjelige til både at søge og købe via smartphones.

De unge foretrækker klart smartphones, mens midaldrende og pensionister primært er mobile købere på tablets.

 

”Det øgede køb via mobile enheder er et klart signal til netbutikkerne om, at ens hjemmeside og netbutik skal være klar til at håndtere de mobile kunder. Ikke mindst når vi ud fra FDIH E-handelsanalyse kan se, at hver tredje, der køber med smartphone eller tablet, mindst handler minimum 5 gange om måneden. Det er altså en meget attraktiv kundegruppe,” konkluderer Simon Bjerremann.

Del med dit netværk

LinkedIn Facebook Twitter
Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Medlemsservice- og webmanager
Ditte Rogild Andersen
Studentermedhjælper - medlemsservice
Simon Bjerremann
Analysechef
Mikkel Roh Bøgebjerg
Projektleder/ medlemsservice
Anne K. Hansen
Projektleder
Pernille Trieb
Projektleder
Magnus Glenn Hansen
Projektleder