Grafik: Derfor handler forbrugerne på nettet

Pris, udvalg og tilgængelighed er blandt de hyppigste årsager til, at de danske forbrugere handler på nettet. Årsagerne varierer meget fra varegruppe til varegruppe og stiller krav til netbutikkerne.

Dagligvarerne bliver leveret til døren, rejsen er billigere og vinylpladen fås kun på nettet. Der er flere gode grunde til at handle på nettet, og de varierer alt efter, hvilke varer forbrugerne jagter online. Det viser FDIHs E-handelsanalyse 2017.

Godt en tredjedel (35 %) af forbrugerne, der handler dagligvarer på nettet, svarer, at muligheden for levering til døren er den vigtige årsag til, at de handler de daglige fornødenheder online. Blot 12 % vurderer, at prisen er den vigtigste faktor for de digitale dagligvarekøb.

Omvendt svarer knap hver tredje forbruger (32 %), der køber hårde hvidevarer og elektronik online, at netop prisen er den vigtigste faktor, mens kun 7 % mener, at det er vigtigst, at køleskabet eller mikroovnen bliver leveret til døren.

”Tallene understreger det, vi ved. Forbrugerne har mange forskellige præferencer alt efter, hvad de køber online. Det skal butikkerne selvfølgelig tage hensyn til. Det nytter eksempelvis ikke, at dagligvarebutikkerne kun fokuserer på pris i deres markedsføring, når nu kunderne er mere opmærksomme på at spare tid og få leveret til døren,” siger Niels Ralund, adm. Direktør i FDIH.

Se de vigtigste årsager til at handle på nettet i grafikken og dyk længere ned i E-handelsanalysen 2017 (s. 24)

Del med dit netværk

LinkedIn Facebook Twitter
Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Medlemsservice- og webmanager
Ditte Rogild Andersen
Studentermedhjælper - medlemsservice
Simon Bjerremann
Analysechef
Mikkel Roh Bøgebjerg
Projektleder/ medlemsservice
Anne K. Hansen
Projektleder
Pernille Trieb
Projektleder
Magnus Glenn Hansen
Projektleder