WEXO: Vi bygger løsninger ikke rumraketter

Der bliver brugt for mange ressourcer på at løse trivielle opgaver i mange netbutikker. Det mener WEXO, der hjælper virksomheder med at udvikle digitale løsninger, som automatiserer de manuelle opgaver og forbedrer salget.

Der er fuld fart på hos den danske virksomhed WEXO. Virksomheden, der laver e-handelsløsninger til både B2B og B2C-virksomheder, har i de seneste 16 måneder åbnet to nye kontorer i Danmark og forventer at ansætte endnu flere medarbejdere i de næste år, forklarer adm. direktør Allan Jensen. 

”Udviklingen indenfor e-handel er eksplosiv, og hvis vi skal servicere vores kunder bedst muligt, så skal vi være tæt på dem. Derfor udvider vi løbende og ansætter flere medarbejdere.” 

Udviklingen i e-handlen medfører også en benhård konkurrence. Det betyder, at flere og flere netbutikker fokuserer på at digitalisere og automatisere deres trivielle og manuelle opgaver, så kræfterne i stedet kan bruges på at skabe mere salg. 

”Alle virksomheder skal tænke og investere i at skabe de bedst mulige rammer for at betjene deres kunder digitalt. Deres kunder forventer det, og virksomhederne er i skarp konkurrence omkring afsætning af deres varer. Konkurrencen bliver ikke mindre, og derfor skal virksomhederne have fokus på effektivitet og automatisering af de trivielle dele af kundebetjeningen, udnyttelse af nye teknologier og muligheder samt øget fokus på personliggørelse i den kundenære del af betjeningen,” siger direktøren. 

Det er netop den udvikling, som WEXO har succes med at hjælpe netbutikkerne med. 

”Vi udvikler som en del af projekterne typisk integrationsløsninger til virksomhedens øvrige interne og eksterne systemer Økonomi-, POS-, Markedsførings-, Lagersystemer mv. Herudover hjælper vi også med at udstyre kundens sælgere eller kundeservicemedarbejdere med værktøjer, der gør dem mere effektive og værdiskabende i deres daglige arbejde. Det er blandt andet selvbetjeningsportaler i shopløsningen, tilbudshåndtering og meget mere.” 

Herudover hjælper vi også med at udstyre kundens sælgere eller kundeservicemedarbejdere med værktøjer, der gør dem mere effektive og værdiskabende i deres daglige arbejde.

- Allan Jensen, WEXO

Drop rumraketten og undersøg markedet 

Ifølge WEXO er der stort potentiale i at automatisere opgaverne, men netbutikkerne skal være meget bevidste om, hvilke opgaver de gerne vil have løst, inden arbejdet går i gang. Udfordringerne skal identificeres, inden løsningerne bygges. 

”Vi gør en dyd ud af at forklare kunderne, at de skal undgå at bygge en rumraket. En rumraket er karakteriseret ved, at kunden kommer til os med deres egen løsning på en udfordring frem for at komme til os med en klar defineret udfordring. Det udmønter sig i meget kreative og komplekse løsningsforslag fra kunden, som ofte forsøger at løse flere reelle udfordringer på en gang, frem for at fokusere på den oprindelige. Derfor bør rumraketten erstattes af en simplere 2-trins raket. I den raket definer man udfordringen, dens omfang og indflydelse på organisationen samt det økonomiske potentiale, der er ved at løse udfordringen. Herefter inddrager man sin tekniske samarbejdspartner og præsenter udfordringen præcist, således den simpleste tekniske løsning på udfordringen kan udvikles med leverandøren som facilitator.” 

Vi gør en dyd ud af at forklare kunderne, at de skal undgå at bygge en rumraket.

- Allan Jensen, WEXO

Virksomhederne bør – udover at droppe rumraketter – også undersøge markedet grundigt, inden de vælger en samarbejdspartner og kaster sig ud i det ofte ganske komplekse arbejde: 

”Vi mener, at man bør finde 2-3 leverandører, man har en positiv tilkendegivelse i netværket omkring, og derefter være åben overfor det budget, man ønsker at øremærke til projektet. På denne måde skabes de bedste forudsætninger for en forventningsafstemning af projektets omfang. Det er meget vigtig, at man bliver konkret om økonomien, så man kan vælge fokusområder og samtidig give leverandøren mulighed for netop at rådgive indenfor kundens rammer.” 

En ny medarbejder om måneden 

WEXO har syv år på bagen og 31 medarbejdere ansat. Kundelisten tæller blandt andet store virksomheder som Sport24, Kop & Kande og Block Buster. Allan Jensen forventer, at der både kommer flere kunder og ansatte med ombord. 

”De næste 12 måneder regner jeg med, at vi skal sige hej til mindst 10 nye kollegaer i WEXO på tværs af vores tre afdelinger, så vi kan fortsat kan positionere os blandt de absolut førende udviklingspartnere til dansk B2C og B2B e-handel. Når man kigger lidt længere ud i fremtiden ligger der mange potentielle forretningsmuligheder foran os, som vi løbende afsøger gennem det gode samarbejde med kunderne. Det er trods alt vores kunder gennem de sidste 7 år, der har formet os til den virksomhed, vi er i dag, og den rejse ønsker vi at fortsætte sammen med dem og alle de nye kunder, der venter på os i fremtiden.” 

Del med dit netværk

LinkedIn Facebook Twitter
Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Webmaster & Medlemservice-ansvarlig
Simon Bjerremann
Analysechef
Mikkel Roh Bøgebjerg
Projektleder/ medlemsservice
Anne K. Hansen
Eventchef
Pernille Trieb
Projektleder
Birgitte Warming Juul
Projektleder
Magnus Glenn Hansen
Projektleder
Ditte Rogild Andersen
Studentermedhjælper - medlemsservice
Frederik Holmershøj
Juridisk studentermedhjælper
Tine Lauritsen
Ba.jur.