Ny kampagne sætter fokus på sikker e-handel

Sikkerhedsstyrelsen benytter falske reklamer til at kæmpe for en mere sikker e-handel. Især de udenlandske hjemmesider med lidt for gode tilbud er i skudlinjen. FDIH støtter initiativet.

I ugerne 24-26 kan danske forbrugere blive mødt af falske reklamer, når de bevæger sig rundt på nettet. Reklamerne vil vise tilbud, der er lidt for gode til at være sande. Hvis forbrugerne klikker videre for at se de gode tilbud, ender de på Sikkerhedsstyrelsens hjemmeside i stedet for en netbutik.

”Når forbrugerne kommer ind på vores hjemmeside, giver vi dem tips til, hvad de skal være særligt opmærksomme på, når de står med et produkt i hænder, som de har købt på nettet,” siger Mette Cramon, kommunikationschef i Sikkerhedsstyrelsen, der står bag kampagnen.

Hun forklarer videre, at kampagnen også fokuserer på at forklare forbrugerne, at de skal være ekstra opmærksomme, når de handler med virksomheder uden for Danmark og EU.

”I Danmark og EU gælder der særlig regler for sikkerhed i elektronik. De samme regler gælder ikke nødvendigvis i lande uden for EU. Derfor skal man være særligt opmærksom på de produkter man køber på webshops uden for EU.”

Som udgangspunkt kan vi ikke anbefale at købe personlige plejeprodukter og kosmetik på wish.com.

- Stine Müller, Forbrugerrådet Tænk.

Nødvendigt med kritiske forbrugere

En af mest anvendte udenlandske netbutikker er Wish.com, der sælger alt mellem himmel og jord – ofte til en meget lav pris. Det kan være fristende for forbrugerne, der dog skal tænke sig godt om, inden de køber cremer, bukser eller andet i den gigantiske netbutik. Forbrugerrådet Tænk Kemi lavede tidligere i år en undersøgelse af produkterne fra Wish.com. Den viste, at 21 ud af 39 indkøbte produkter ikke havde EU's påkrævede ingrediensliste, som fortæller forbrugerne, hvad der er i produktet.

”Som udgangspunkt kan vi ikke anbefale at købe personlige plejeprodukter og kosmetik på wish.com. Mange af produkterne lever ikke op til de europæiske kosmetikregler, da de ikke har en ingrediensliste. Som forbruger har du derfor ingen anelse om, hvad der er i produkterne,” forklarer Stine Müller, projektleder i Forbrugerrådet Tænk Kemi.

Hos FDIH hilser adm. direktør Niels Ralund kampagnen velkommen. Udover at risikere at købe sundhedsskadelig produkter er der også andre grunde til at tænke sig om, inden man klikker køb hos Wish.com og andre udenlandske netbutikker.

”Vores analyse viser, at risikoen for at blive svindlet stiger kraftigt, når man handler i især kinesiske butikker. Samtidig er det heller ikke alle udenlandske netbutikker, der betaler korrekt moms og told, og det er selvfølgelig unfair overfor de danske virksomheder. Derfor skal man som forbruger også overveje, hvad det betyder, når man kan købe produkter til ekstremt lave priser, og om man vil støtte den forretningsmodel.”

Derfor skal man som forbruger også overveje, hvad det betyder, når man kan købe produkter til ekstremt lave priser, og om man vil støtte den forretningsmodel.

- Niels Ralund

Læs analysen om svindel 

Del med dit netværk

LinkedIn Facebook Twitter
Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Medlemsservice- og webmanager
Ditte Rogild Andersen
Studentermedhjælper - medlemsservice
Simon Bjerremann
Analysechef
Anne K. Hansen
Projektleder
Pernille Trieb
Projektleder
Charlotte Ahm
Projektleder - på barsel
Magnus Glenn Hansen
Projektleder