Hedebølgen påvirker netbutikkerne

Det usædvanligt varme vejr i maj fik mange forbrugere til at vælge stranden fremfor skærmen. Det kan mærkes hos flere danske netbutikker, som melder om en usædvanlig måned med vigende salg. Branchen vokser dog fortsat stabilt, og en del butikker jubler over vejret.

Mens de fleste danskere jubler over den seneste tids hedebølge, så er flere netbutikkers humør mere lunkent. Det varme vejr påvirker nemlig forbrugernes indkøbsvaner: De handler sent om aftenen og køber mindre end forventet.

Hos Firtal Web melder CEO Jesper Hvejsel om en stille og varm maj, der ligger 10-15 % under den forventede vækst.

”Vi har været ramt af the perfect storm i e-handel: høj sol og forlængede weekender. Vi kan se, at vores shops står helt stille søndag, hvor der plejer at være rigtigt travlt. Kunderne er på stranden og begynder først at handle, når de kommer hjem kl. 19."

Vi har været ramt af the perfect storm i e-handel: høj sol og forlængede weekender. Vi kan se, at vores shops står helt stille søndag, hvor der plejer at være rigtigt travlt. Kunderne er på stranden og begynder først at handle, når de kommer hjem kl. 19.

Jesper Hvejsel, Firtal Web

Hos nemlig.com blev der i maj også bestilt lidt færre varer end i månederne med mere normale temperaturer.

”Vi har haft en anelse lavere vækst her i maj måned, hvis vi sammenligner med marts og april, men samlet set har vi stadig en flot vækst på 25 % i marts, april og maj sammenlignet med samme periode sidste år. Dagligvarer er kravvarer, og uanset vejret så skal forbrugerne jo have mad på bordet,” udtaler Stefan Plenge, CEO nemlig.com.

Selvom flere netbutikker melder om vigende salg i maj, så vokser branchen stadig. Ifølge tal fra Bambora, der håndterer online-betalinger, er salget i maj vokset med 7 % i forhold til april, og maj 2018 er 10 % større end maj 2017.

Forbrugerne handler senere

Tal fra QuickPay viser, at forbrugerne i højere grad handler, når temperaturen begynder at falde.

Grafik: Købstidspunkt i maj, kilde: QuickPay

Grafik: Købstidspunkt i 2018, Kilde: QuickPay

De tal kan Daniel Johannesen fra Watery.dk genkende.

”Vi har betydeligt færre transaktioner i maj mellem 12-16 end andre måneder. Det skyldes helt sikkert varmen, for mange af købene er rykket til de sene aftentimer.”

Samme melding kommer fra Michael Hansen, adm. direktør i Barberklingen.

”Vi kan godt mærke, at forbrugerne hellere vil på stranden end på nettet. Det mest bemærkelsesværdige er dog rykket i trafikken. Handlen sker forholdsvist sent om aftenen, og vores trafik mellem kl. 22 og 24 er næsten tredoblet – måske har forbrugerne opdaget, at de mangler barbergrej efter strandturen.”

Handlen sker forholdsvist sent om aftenen, og vores trafik mellem kl. 22 og 24 er næsten tredoblet – måske har forbrugerne opdaget, at de mangler barbergrej efter strandturen.

- Michael Hansen, Barberklingen.dk

Salget af badetøj eksploderer

Selv om flere netbutikker melder om mindre salg end forventet, er det ikke alle, der håber på lavere temperaturer. Hos Lace Lingeri, der blandt andet sælger badetøj, stråler CFO Peter Leerskovs smil om kap med solen.

”Vi har solgt for 17% mere i de sidste 30 dage, og det varme vejr er helt klart årsagen, da det især er badetøj, der bliver købt. Vi budgetterede med en vækst på 5 %, så der er godt gang i den.”

Del med dit netværk

LinkedIn Facebook Twitter
Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Webmaster & Medlemservice-ansvarlig
Simon Bjerremann
Analysechef
Mikkel Roh Bøgebjerg
Projektleder/ medlemsservice
Anne K. Hansen
Eventchef
Pernille Trieb
Projektleder
Birgitte Warming Juul
Projektleder
Magnus Glenn Hansen
Projektleder
Ditte Rogild Andersen
Studentermedhjælper - medlemsservice
Frederik Holmershøj
Juridisk studentermedhjælper
Tine Lauritsen
Ba.jur.