Ekspert: Derfor skal du samarbejde med influenter

Et samarbejde med bloggere og influenter på sociale medier kan føre til nye kunder, styrke dit brand og skabe troværdighed. Her fortæller en af Danmarks førende eksperter i influent-marketing, hvordan du får mest ud af arbejdet, og hvilke overvejelser du skal gøre dig.

Ifølge FDIH’s nyeste analyse er der flere gode grunde til, at virksomheder skal bruge sociale medier og samarbejde med influenter, når de vil i kontakt med forbrugerne.

Men hvad skal virksomhederne overveje, inden de kaster sig ud i et influent-samarbejde, og hvordan får man mest ud af et samarbejde? 

Vi har spurgt Lasse Ribergård, der rådgiver virksomheder om strategisk brug af sociale medier og influent-samarbejde. Lasse Ribergård driver sammen med sin kæreste Sidsel også en af Danmarks mest populære blogs, hvor de arbejder sammen med flere danske og udenlandske virksomheder. 

Hvad kan virksomheder få ud af samarbejde med influenter? 

Traditionelle reklamebudskaber på tværs af alle mediekanaler bliver mødt med en stigende skepsis fra forbrugerne. Derfor kan det i mange tilfælde være en fordel for et brand eller en virksomhed at alliere sig med én eller flere influenter, der har samme værdier og interesser som virksomheden.

Det kan ofte være svært som forbruger at relatere til en virksomhed eller et brand. Som mennesker lytter vi ikke til brands, vi lytter til andre mennesker. 

Virksomheden køber ind lidt af influentens troværdighed og ofte tætte forhold til læsere og følgere. Undersøgelser viser, at forbrugere stoler mest på anbefalinger fra venner og bekendte og anmeldelser fra andre forbrugere og det er netop her, influenten kommer ind i billedet. Selve det at bruge et kendt ansigt som frontfigur for en virksomhed eller et brand er ikke noget nyt, det er blevet gjort i flere årtier. 

I den anden ende af den skala findes de såkaldte "tupperware parties", der stammer helt tilbage fra 50'erne, hvor venner og bekendte solgte hinanden tupperware produkter og på den måde ydede indflydelse på deres venners indkøbsintentioner. Bloggere og influenter ligger et sted midt mellem disse to poler - de er i bund og grund ganske almindelige mennesker, men har samtidigt et stort netværk af læsere og følgere, som lytter til deres råd og anbefalinger.  

Virksomheden køber ind lidt af influentens troværdighed og ofte tætte forhold til læsere og følgere. Undersøgelser viser, at forbrugere stoler mest på anbefalinger fra venner og bekendte og anmeldelser fra andre forbrugere og det er netop her, influenten kommer ind i billedet.

Hvad kan I tilføje, som virksomheder ikke kan? 

Det kan ofte være svært som forbruger at relatere til en virksomhed eller et brand. Som mennesker lytter vi ikke til brands, vi lytter til andre mennesker. Derfor kan det være givtigt for en virksomhed at komme mere i øjenhøjde med deres kundegruppe gennem en personificering af deres brand. Her er bloggere og influenter en oplagt mulighed, da de er meget lettere for forbrugeren at forholde og relatere sig til. Det kræver naturligvis, at matchet mellem brand og influent er det rigtige, at samarbejdet har tilstrækkeligt åbne rammer og at den pågældende influent ikke blot bliver indirekte afsender af præcis det samme reklamebudskab, som virksomheden lige så godt selv kunne have været afsender på. Kan man skabe en reel værdi for forbrugeren gennem samarbejdet, hvor influenten samtidigt er personligt involveret i fortællingen, er der stor chance for at opnå succes. 

Kan man skabe en reel værdi for forbrugeren gennem samarbejdet, hvor influenten samtidigt er personligt involveret i fortællingen, er der stor chance for at opnå succes. 

Hvilke overvejelser skal virksomheder gøre, inden de indleder et samarbejde med influenter? 

Det kan være en rigtig god idé som virksomhed at gøre sig nogle overvejelser om den samlede marketing-indsats, som samarbejdet med en influent skal være en del af. Traditionelt har reklamebranchen ofte tænkt i at producere reklamematerialet og dernæst bestemme, hvilke kanaler, det skal udkomme på.

Med influenter er det vigtigt at tænke det omvendt og tage udgangspunkt i, at influenten skaber indholdet, som først bliver udgivet på influentens kanaler og dernæst kan distribueres på andre mediekanaler. Influent marketing kan eller skal ikke nødvendigvis "stå alene", og man kan som virksomhed sagtens tænke holistisk og bakke kampagnen op på flere forskellige kanaler for den optimale effekt. Skal en virksomhed samarbejde med os, vil det være en klar fordel at have overvejet disse ting først eller sammen med os i idéfasen af kampagnen. 

Influent marketing kan eller skal ikke nødvendigvis "stå alene", og man kan som virksomhed sagtens tænke holistisk og bakke kampagnen op på flere forskellige kanaler for den optimale effekt.

Derudover skal en virksomhed overveje, hvorfor det præcis er os, de ønsker at samarbejde med og hvad det er for nogle værdier og holdninger, vi og virksomheden har til fælles. Dernæst er det vigtigt med forventningsafstemning omkring f.eks. rettigheder til deling af indhold, kampagneperiode og mængden af indhold. Jo klarere retningslinjer, jo bedre. Slutteligt er det vigtigt at overveje, hvordan indholdet kan skabe en værdi for vores læsere og følgere, da det jo i sidste ende er dem, der skal kunne se idéen med samarbejdet og forhåbentlig have en positiv reaktion på den værdi, de får ud af det.

Del med dit netværk

LinkedIn Facebook Twitter
Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Medlemsservice- og webmanager
Ditte Rogild Andersen
Studentermedhjælper - medlemsservice
Simon Bjerremann
Analysechef
Anne K. Hansen
Projektleder
Pernille Trieb
Projektleder
Charlotte Ahm
Projektleder - på barsel
Magnus Glenn Hansen
Projektleder