Ugens medlem: Ny belønningsmodel skal puste liv i affiliate marketing

TradeTracker har udviklet en ny model, der skal få affiliates til at arbejde sammen om at skaffe salg i netbutikkerne. Vi vil give flere en bid af kagen og dermed sikre bedre indhold og øget salg, lyder det fra virksomheden, der er klar med et godt tilbud til FDIHs medlemmer.

TradeTracker er bedst betegnet som en one-stop-shop, der tilbyder en komplet performance marketing løsning. Virksomheden giver netbutikker adgang til et stort netværk af partnere, bl.a. bloggere, prissammenligningssider, teknologiudbydere og meget mere. TradeTrackers løsning er performance-baseret, så netbutikker skal først betale, når der er sket en konvertering, forklarer Maria Nhieu, Country Manager i TradeTracker:

”Potentialet er enormt indenfor affiliate marketing, og TradeTracker har et netværk med tusindvis af affiliates på det danske marked, så vi kan sørge for, at de ambitiøse netbutikker bliver matchet med de rette affiliates.”

Hvorfor affiliate marketing?

E-handlen i Danmark boomer, og marketing-afdelingen bliver en større og vigtigere del af enhver virksomhed. Står man som online marketer, er der naturligvis de helt klassiske kanaler såsom SEM, SEO og sociale medier. Derudover er der eksterne samarbejdspartnere, som kan referere forbrugeren til netbutikken.

Bannerreklamer, prissammenligningssider, display marketing og blogsamarbejder er populære kanaler, men er oftest baseret på CPC, CPM eller fixed fee. De kan give en dårlig ROI, hvis konverteringsraten ikke er høj nok, og der skal laves salgsprognose, om det kan betale sig. Det kan være en tidskrævende tjans og en hovedpine at holde styr på. I den forbindelse kan affiliate marketing være en attraktiv løsning:

”Det der gør affiliate marketing attraktiv er, at det som udgangspunkt ikke kræver et marketingbudget, fordi du først skal betale, når et salg er foretaget. Derudover bestemmer netbutikken selv kommissionssatsen baseret på ordreværdien,” siger Maria Nhieu.

Det der gør affiliate marketing attraktiv er, at det som udgangspunkt ikke kræver et marketingbudget, fordi du først skal betale, når et salg er foretaget.

- Maria Nhieu

Real Attribution: Ny belønningsmodel deler kagen og hæver niveauet

Da affiliate marketing blev opfundet, var det simpelt: En affiliate refererer en forbruger til en netbutik og får kommission, hvis denne foretager et køb – det såkaldte last-click-wins. Det virkede godt ”i gamle dage”, men der er sidenhen kommet mange spillere ind, som gør kunderejsen meget længere. Det betyder, at det er det website, en kunde besøger sidst på jagt efter et produkt, der får hele kommissionen. Den nævnte polarisering gør, at kommissionen ofte ender hos nogle bestemte sidetyper. Content-sites, som typisk er i starten af kunderejsen har dermed meget svært ved at konvertere. Det gør et klassisk affiliate-program mindre attraktivt for bloggere.

For at gøre det mere attraktivt for bloggere at lave godt indhold og henvisninger, der kan skabe konverteringer, har TradeTracker udviklet løsningen Real Attribution. Med løsningen kan netbutikker vælge mellem 5 modeller eller skræddersy og justere belønning af affiliate-segmenter helt ned til den individuelle affiliate. Modellen gør det mere attraktivt som affiliate at være tilmeldt en netbutiks program, fordi alle affiliates, der deltager i processen i at erhverve et salg, bliver tildelt en del af den totale kommission, forklarer Maria Nhieu:

”Med vores nye belønningsmodel, kan det betale sig for content-forfattere at lave affiliate marketing. Affiliates kan nu samarbejde om en konvertering i stedet for at kæmpe om sidste klik. Alle får kommission uden højere omkostninger for annoncøren. I praksis bliver kommissionen opdelt, så både den initierende, de(n) assisterende og den konverterende affiliate kan få en bid af kagen samtidig med, at netbutikken beholder den samme kommissionssats. Alt i alt, bliver det mere attraktivt for affiliates at lave kvalitets-content til affiliate programmer og netbutikker kan optimere ved målrettet at engagere affiliates.”

Alt i alt, bliver det mere attraktivt for affiliates at lave kvalitets-content til affiliate programmer og netbutikker kan optimere ved målrettet at engagere affiliates.

- Maria Nhieu

Bloggerdag 2018

TradeTracker oplever en stigende efterspørgsel fra netbutikker til at aktivere flere bloggere og content-affiliates til at promovere deres affiliate-program. Derfor lancerer TradeTracker Bloggerdag 2018, hvor de inviterer webshops til at komme og møde Danmarks største influenter. Dette nye initiativ er et matchmaking event med rig mulig for at netværke og skabe værdifulde samarbejdspartnere. De fortæller også, hvordan Real Attribution kan facilitere samarbejdet, og hvorfor det er en win-win-model for både netbutikker og bloggere.

Du kan læse mere om eventet, og om hvorfor du skal deltage her: http://bloggerevent2018.tradetracker.com/

Godt tilbud til FDIHs medlemmer

FDIHs medlemmer får halv pris på opstartsomkostningerne og 3 måneders gratis prøveperiode.

Vil du prøve TradeTrackers løsning, kan du kontakte Maria Nhieu på mnhieu@tradetracker.com eller 31 50 67 43.

Tilbuddet gælder til d. 14/02/2018.

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Webmaster & Medlemservice-ansvarlig
Esben Carbac Hansen
Salgsansvarlig
Simon Bjerremann
Analysechef
Anne K. Hansen
Eventchef
Pernille Trieb
Projektleder - er pt. på barsel
Birgitte Warming Juul
Projektleder
Magnus Glenn Hansen
Projektleder
Anna Risbjerg Omann
Studentermedhjælper - medlemsservice
Andrea Skou Pojezny
Studentermedhjælper - event
Frederik Holmershøj
Juridisk studentermedhjælper
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen