Mød en taler: Daniel Johannesen: Elitesvømmer og e-handelsstjerneskud

Daniel Johannesen på 19 år har på under to år med Watery skabt en sådan succes på markedet for badetøj og svømmeudstyr, at de gamle konkurrenter er begyndt at sælge ud. Til E-handel Danmark 2018 vil Daniel fortælle om sine oplevelser som ung iværksætter i netbutikkernes verden. Få en smagsprøve i denne Q&A.

Q: Hvad vil du særligt dykke ned i med dit oplæg på E-handelskonferencen?

A: Jeg vil fortælle historien om Watery, og processerne bag opstarten og forløbet, der har ført os til der, hvor vi er nu. Hvordan vi startede den første måned med en omsætning på 0 kr. til at have omsat for over 1 million kr. året efter. Det har selvfølgelig ikke kun været en dans på roser, så jeg vil også berøre hvilke overvejelser, jeg gjorde mig undervejs, og hvilke problemer jeg stødte på. Jeg vil gerne slå fast, at så længe man gerne vil det, så kan det lade sig gøre - også selvom går i skole, og svømmer 6-7 gange om ugen.

Mød Daniel til konferencen E-handel Danmark 2018

Q: Hvor stor er Watery nu?

A: Jeg gik i gang med ideen i marts 2016 og lancerede så Watery i oktober samme år. I den første måned havde vi som sagt en begrænset omsætning, men i december begyndte det så småt at tage fart. Sammenligner man december 2016 med december året efter, steg vores omsætning ca. 6,5 gange, og i 2017 alene omsatte vi for et godt stykke over halvanden million, så vi endte med et solidt overskud.

Jeg vil gerne slå fast, at så længe man gerne vil det, så kan det lade sig gøre - også selvom går i skole, og svømmer 6-7 gange om ugen.

Q: Hvad er dine mål med Watery, og hvordan opnår du dem?

A: Mit mål er helt klart, at vi inden udgangen af 2018 har opnået at blive markedsledende inden for svømmeudstyr og badetøj. På sigt går vi efter at udvide til det skandinaviske marked og blive en stor spiller der. På den lange bane har jeg også et mål om ikke kun at være en netbutik, men selv blive en producent af svømmeudstyr og badetøj på linje med de store og etablerede spillere på markedet. Det vil kræve benhårdt arbejde, men det er jo en del af udfordringen og motivationen.

Q: Hvor ser du de største udfordringer for dig selv og dansk e-handel?

A: Lige nu kører jeg meget af virksomheden selv, selvom jeg har tre freelancere ansat, der arbejder mellem 5 og 15 timer om ugen. Så at gå fra at være mig selv heroppe på kontoret til at have medarbejdere er noget af en udfordring, da jeg ikke har nogen erfaring med det. Det er skelsættende for Watery, for vi har nået et niveau, hvor jeg alene ikke rigtig kan tage den længere, da der simpelthen ikke er timer nok i døgnet.

Q: Hvordan løser du dem?

A: Jeg har tænkt mig at tilknytte et advisory board og er i gang med processen omkring det. Så jeg søger efter folk inden for e-handel, der allerede har været ude på denne rejse, og har skabt en af de store netbutikker i Skandinavien. En, der kan guide mig, og hjælpe mig videre, og hjælpe mig med at nå mine målsætninger for Watery. Jeg er trods alt stadig en ung mand, så jeg har brug for folk med den nødvendige erfaring omkring mig.

... jo mere jeg investerer i virksomheden, des hurtigere kan jeg også se, at den vækster, og det er jo et incitament, der siger spar to.

Q: Hvordan skiller Watery sig ud fra konkurrenterne?

A: Vi er meget personlige i vores kommunikation og markedsføring. Jeg er også selv elitesvømmer, og har været det i 10 år, så jeg har kendskab til de produkter, vi sælger, og det giver en tryghed for kunden, at vi har en faktisk viden om vores produkter, og ikke bare er endnu en anonym mellemmand. Det gør vi, fordi jeg fra dag et har haft den tankegang, at mennesker handler med mennesker. Det syn gennemsyrer vores tilgang, og vi har fokus på god og hurtig kundeservice, så kunderne er toptilfredse efter at have været i kontakt med os.

Q: Har du nogle råd til andre, der går med iværksætterdrømmen?

A: Jeg lever lidt efter devisen, at der ikke er en nem vej til succes. Det kræver bare benhårdt arbejde. De sidste tre dage har jeg siddet oppe til kl.03 for at nå det hele og er så stået op og hoppet tilbage på skolebænken kl.07 morgenen efter. Så det er ikke altid lige sjovt i momenterne, men rejsen er stadig sjov, og jo mere jeg investerer i virksomheden, des hurtigere kan jeg også se, at den vækster, og det er jo et incitament, der siger spar to.

Del med dit netværk

LinkedIn Facebook Twitter
Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Webmaster & Medlemservice-ansvarlig
Simon Bjerremann
Analysechef
Mikkel Roh Bøgebjerg
Projektleder/ medlemsservice
Anne K. Hansen
Eventchef
Pernille Trieb
Projektleder
Birgitte Warming Juul
Projektleder
Magnus Glenn Hansen
Projektleder
Ditte Rogild Andersen
Studentermedhjælper - medlemsservice
Frederik Holmershøj
Juridisk studentermedhjælper
Tine Lauritsen
Ba.jur.