Danske forbrugere er klar til endnu et rekordår på nettet

Forbrugerne vil putte endnu flere varer i de digitale indkøbskurve i 2018, og netbutikkerne kan se frem til endnu et hæsblæsende år. Forbrugerøkonom spår, at forbrugerne især vil bruge penge på varer og ydelser, der gør livet nemmere og sjovere.

De danske forbrugere bliver mere og mere glade for at handle på nettet, og meget tyder på, at 2018 bliver endnu et rekordår for de digitale butikker. En ny analyse fra FDIH viser således, at godt en tredjedel (33 %) af forbrugerne forventer at handle mere på nettet i år end sidste år. Blot 7 % forventer, at de vil putte færre varer i indkøbskurvene. 

De nye tal overrasker ikke Ann Lehmann Erichsen, der som forbrugerøkonom hos Nordea følger danskernes forbrugsmønstre tæt:

”Forbrugere har fået flere penge mellem hænderne de sidste år, og de er også klar til at bruge dem. Derfor forventer jeg også, at privatforbruget vil stige pænt i 2018. Og jeg er ret sikker på, at især forbruget på nettet vil vokse markant.”

Livet skal være sjovere og lettere

Ifølge Ann Lehmann Erichsen vil forbrugerne i år bruge flere penge på varer og ydelser, der gør livet ”lettere og sjovere”:

”Flere og flere føler sig trygge økonomisk, og derfor vil vi i stigende grad bruge penge på de lidt større ting som rejser og kulturoplevelser, som forsøder livet. Det kan man nemt og sikkert købe hjemme fra stuen, og derfor vil onlineforbruget stige. Jeg tror også, at dagligvaremarkedet vil stige ganske pænt, i takt med at flere opdager, hvor nemt det er at klare de daglige indkøb på nettet.”

Flere og flere føler sig trygge økonomisk, derfor vil vi i stigende grad bruge penge på de lidt større ting som rejser og kulturoplevelser, som forsøder livet.

- Ann Lehmann Erichsen, Nordea

Ann Lehmann Erichsens forudsigelser flugter med FDIHs analyse, der viser, at forbrugerne især vil kaste sig over rejsebranchen. Halvdelen (50%) af de forbrugere, der vil handle mere på nettet, forventer at bruge flere penge på rejser, mens en tredjedel (34 %) vil bruge flere penge på kulturoplevelser. Hver femte (20 %) forbruger vil handle flere dagligvarer online.

Hos FDIH glæder adm. direktør Niels Ralund sig over de nye tal:

”Det selvfølgelig opmuntrende tal, som får smilet frem hos både FDIH og netbutikkerne. Nu skal vi bare kæmpe for, at flere forbrugere vælger at bruge deres penge i de danske butikker, og at de danske netbutikker får mere gang i eksporten. Det vil styrke dansk handel.”

Del med dit netværk

LinkedIn Facebook Twitter

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Anders Henneberg Kaltoft
Kommunikationsmedarbejder
Micha Hansson
Medlemsservice- og webmanager
Simon Bjerremann
Analysechef
Niels Preysz
Medlemschef
Anders Thesbjerg Tang
Netværksansvarlig
Charlotte Ahm
Projektleder - på barsel
Pernille Trieb
Projektleder
Kim Bruno-Lindby
Event & Marketingchef
Anne K. Hansen
Projektleder
Ditte Rogild Andersen
Studentermedhjælper - medlemsservice
Julie L. M. Deschanel
Juridisk Studentermedhjælper (stud.jur)