Danmark er fortsat med i den europæiske e-handelstop

EU-borgerne er ikke kun på nettet for at læse fake news og se katte-videoer. De handler i den grad også, viser de seneste tal fra Eurostat. De danske forbrugere er stadig med i toppen.

2017-tallene fra Eurostat viser, at 7 ud af 10 (68%) af internetbrugerne i EU også handler på nettet, og 8 ud af 10 (82%) af de danske internetbrugere foretog køb via netbutikker. Det sikrer os en flot tredjeplads i EU, som vi deler med Tyskland, Luxembourg og Holland. Vi er kun overgået af Storbritannien (86%) og vores naboer fra Sverige (84%).

 

Grafik: Internetbrugere, der har bestilt/købt på nettet over de sidste 12 måneder

De unge boltrer sig på nettet

Det er især Europas yngre generation, der er handler på nettet. Knap 8 ud af 10 (77%) af internetbrugerne i aldersgruppen 25-34-årige foretager online indkøb, mens det kun er godt halvdelen (52%) af de 65-74-årige.

Grafik: Internetbrugere, der køber på nettet, fordelt efter aldersgruppe over de sidste 12 måneder

Demografien sætter også sit præg på indkøbene. Topscoreren er som sædvanligt mode og sportsudstyr, og her er det specielt gruppen på 16-24-årige, der hyppigt smider varer i den digitale indkøbskurv. 7 ud af 10 af dem (71%) har købt på nettet i den kategori.  

Grafik: Udpluk af de mest købte varekategorier på nettet over de sidste 12 måneder

Den digitale kage bliver større og større

EU-borgerne bliver mere og mere villige til at handle uden for deres respektive landegrænser, hvilket giver de danske netbutikker et stort potentiale for at øge salget. Antallet af forbrugere, der handler i andre EU-lande, er vokset med ca. 33% siden 2012, mens handler i lande uden for EU oplevede stigning på knap 75% i samme periode.

Grafik: Salg nationalt og på tværs af landegrænser over de sidste 12 måneder

”Vi er blandt den europæiske top i e-handel, og nu hvor de europæiske forbrugere for alvor er begyndt at handle over landegrænserne, skal vi virkelig til at udnytte vores know-how, så vi kan få fart over feltet på vores eksport,” siger Niels Ralund, adm. direktør hos FDIH.

Del med dit netværk

LinkedIn Facebook Twitter
Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Medlemsservice- og webmanager
Ditte Rogild Andersen
Studentermedhjælper - medlemsservice
Simon Bjerremann
Analysechef
Mikkel Roh Bøgebjerg
Projektleder/ medlemsservice
Anne K. Hansen
Projektleder
Pernille Trieb
Projektleder
Magnus Glenn Hansen
Projektleder