Betalingskortene mister terræn til mobilen

I december svingede de danske forbrugere knap så meget med betalingskortene som tidligere år. Til gengæld voksede andelen af betalinger via smartphones med en tredjedel.

December er traditionelt en slidsom tid for betalingskortene, der bliver brugt flittigt, når de danske forbrugere juleshopper. Det var ingen undtagelse i 2017, hvor Dankortet og andre betalingskort stod for godt 3 ud af 4 netkøb. Betalingskortenes dominans er dog på retræte, forklarer FDIHs analysechef, Simon Bjerremann:

”Andelen af netkøb med betalingskort faldt faktisk med godt 5 % i forhold til december 2016, så selvom det stadig er den klart mest brugte betalingsmetode, så er de begyndt at miste lidt terræn til de nye betalingsmuligheder – især betalinger via smartphones, som voksede med godt 30 % i forhold til december 2016.”

Se tallene selv: Hent analysen

Ifølge Simon Bjerremann er udviklingen hverken ny eller overraskende. FDIHs analyse af 1. halvår 2017 viste således, at andelen af mobilbetalinger i de første seks måneder var vokset med godt 67 %.

”Flere og flere forbrugere handler på mobilen, og så er det helt naturligt, at de også gennemfører betalingen ved hjælp af eksempelvis MobilePay.”

Nye regler kan ændre udviklingen

Selvom udviklingen peger i retning af mindre brug af betalingskort, kan de nye regler om betaling af kortgebyrer ændre udviklingen og give betalingskortene ny vind i sejlene, mener Simon Bjerremann:

”Forbrugerne skal ikke længere betale kortgebyrer, og det kan måske få flere forbrugere til at betale med eksempelvis Mastercard, som giver dem en række fordele. Det bliver ret interessant at følge, for der er godt gang i udviklingen på betalingsområdet.”

Fik du læst: Forbrugerne er klar til endnu et rekordår på nettet

Nye regler om kortgebyrer: en vejledning

Del med dit netværk

LinkedIn Facebook Twitter

Kommentarer

19. jan 2018 Robin Grengman

Betalinger via MobilePay på webshops, bør egentlig også tillægges kortbetalinger. Forbrugeren har et betalingskort tilknyttet appen, hvorfra selve transaktionen gennemføres. Rent teknisk er det derfor en kortbetaling - dog via en digital wallet. Det ændrer måske billedet en lille smule, med mindre der allerede er taget højde for det.

24. jan 2018 Thomas Jensen

Hej Det er korrekt at der kommer flere og flere betalingsmetoder - men at komme frem til en konklusion om at betalingskort er i tilbagegang må jeg være noget uenig i. Hvilke tal bygger I på ? MobilePay Online er den af de alternative betalingsformer som har fået bedst fat - og det er også baseret på kort (indtil videre) som robin skriver. vh thomas jensen, QuickPay

25. jan 2018 Henrik Theil/FDIH

@Robin og @thomas Jeg er både uenig og enig i jeres synspunkter. Det er rigtigt, at MobilePay betalinger i webshops er baseret på det tilmeldte kort. Og tilbagegangen kan derfor være mindre end den beskrevne Vores udsagn bygger dog på kundernes tilbagemeldinger til E-handelsanalysen, og her melder et stigende antal om mobilbetaling eller andet (PayPal/ViaBill mm) frem for kortbetaling. Kortene er fortsat helt dominerende, men den let vigende trend synes at have bidt sig fast PS - I næste uge er vi klar med analysen for hele 2017, og så må vi se om trenden holder for hele året vh Henrik Theil

25. jan 2018 Thomas Jensen

Hej PayPal går igen i de tal vi undrer os over :) ViaBill har vi ret godt styr på hvor mange transaktioner der er af - og groft nok stoler jeg mere på de tal end hvad folk svarer i analyser :) PayPal har derimod kun PayPal faktabaserede tal på... jeg er grundlæggende enig i tendensen. Men i vores optik er det indtil videre kun krusninger. vh Thomas

6. feb 2018 Karina

Interessante tal! Går ud fra at det dækker B2C, men har I lignende tal for B2B? Kunne være interessant at se, om der også kan spores en ændring i betalingsmønstre der.

6. feb 2018 Henrik Theil / FDIH

@karina. Vi har desværre ikke tal på B2B betalinger. Måske kan Nationalbankens betalingsoversigt være en hjælp. Det kræver dog tid, da det er et ret omfattende værk, som “bare” registrerer pengestrømme, men ikke om det er private eller erhvervsbetalinger

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Webmaster & Medlemservice-ansvarlig
Simon Bjerremann
Analysechef
Mikkel Roh Bøgebjerg
Projektleder/ medlemsservice
Anne K. Hansen
Eventchef
Pernille Trieb
Projektleder
Birgitte Warming Juul
Projektleder
Magnus Glenn Hansen
Projektleder
Ditte Rogild Andersen
Studentermedhjælper - medlemsservice
Frederik Holmershøj
Juridisk studentermedhjælper
Tine Lauritsen
Ba.jur.