Ugens medlem: Njord Law Firm

Det kan være kompliceret at finde hoved og hale i den tyske lovgivning. Ugens medlem, NJORD Law Firm, hjælper danske virksomheder med at få fodfæste på det tyske marked.

NJORD Law Firm har en bred ekspertise som full-service erhvervskontor inden for både det danske og internationale erhvervsliv. Et sted, hvor de imidlertid er unikke, er deres tyske afdeling, der er fyldt med både dansk- og tysktalende advokater med et indgående kendskab til både den tyske og danske kultur og jura. Deres mangeårige erfaring med salg til Tyskland gør, at NJORD kan skræddersy deres løsninger til klienternes og markedets behov.

Det tyske marked er særligt interessant for danske udbydere af varer og tjenesteydelser. ”Både den danske livsstil (hygge) og dansk design er eftertragtet i Tyskland. Der er således masser af muligheder og potentiale for dansk e-handelseksport til Tyskland,” siger Cecilia Mårtensson, advokatfuldmægtig hos NJORD Law Firm. Samtidig er der dog en del risici forbundet med salg hen over landegrænser, da det ikke længere kun er dansk lovgivning, som de danske virksomheder skal leve op til, men også de tyske love og regler. NJORD kan hjælpe med at styre rundt om faldgruberne ved salg til Tyskland, både juridisk og kulturelt.

Både den danske livsstil (hygge) og dansk design er eftertragtet i Tyskland. Der er således masser af muligheder og potentiale for dansk e-handelseksport til Tyskland.

- Cecilia Mårtensson

Et typisk problem, som danske netbutikker kommer ud for ved salg til Tyskland, er forskellen i tilgangen til persondata og behandlingen af personfølsomme oplysninger. Kulturelt set har Tyskland altid haft en meget streng persondatapolitik. ”Danmarks mere afslappede omgang med persondata kan derfor skabe problemer i Tyskland, og være med til at gøre det sværere for danske virksomheder at vinde de tyske kunders tillid,” vurderer Cecilia Mårtensson. Det er derfor vigtigt, at danske virksomheder har styr på, hvordan de håndterer persondata fra dag ét.

Yderligere har en tysk kunde typisk andre forventninger, når de køber et produkt over nettet, end danske kunder især i forhold til levering og kundesupport. Vilkårene for salg til forbrugere i Tyskland er udtrykkeligt nedfældet i tysk lovgivning, og der er således ikke bare tale om en forventning fra kunderne, men også et lovkrav.

Læs mere om NJORD Law Firms arbejde i tyskland

Et konkret eksempel på et område, der kan være vanskeligt for danske netbutikker at finde rundt i, er den tyske MOMS-lovgivning. I modsætning til det danske momssystem, der opererer med en generel momssats på 25%, findes der l Tyskland både en generel momssats på 19% og en reduceret momssats på 7%. Derudover er der nogle produkter, som er helt fritaget fra moms. Da momsen har afgørende betydning for prisen på et produkt, er det vigtigt at vide, hvilken momssats der gælder for de produkter, som sælges i Tyskland. Det kan være en jungle at finde rundt i de tyske momsregler, og ikke nødvendigvis indlysende i første omgang. NJORD hjælper blandt andet danske virksomheder med at få styr på momsen.

Hvilke fordele har et samarbejde med NJORD for danske netbutikker

Et samarbejde med NJORD har adskillige fordele for danske netbutikker, men der er ifølge Cecilia Mårtensson særligt ét punkt, hvor NJORD skiller sig ud: ”Den helt afgørende fordel, som de danske netbutikker får ved at samarbejde med NJORD, er vores unikke viden om Tyskland, den tyske kultur og sprog, og ikke mindst de tyske lovregler. Vores særlige kompetencer omkring salg til Tyskland er med til at gøre det lettere for netbutikkerne at få succes med deres salg i Tyskland, og imødegå konflikter med både de tyske myndigheder, forbrugerorganisationer og kunder.”
Den helt afgørende fordel, som de danske netbutikker får ved at samarbejde med NJORD, er vores unikke viden om Tyskland, den tyske kultur og sprog, og ikke mindst de tyske lovregler.

- Cecilia Mårtensson

Største barriere for dansk e -handelseksport til Tyskland

Det er ofte svært for dansk e-handelseksport at få ordentligt fodfæste på det tyske marked. Der er allerede en del store tyske og internationale aktører, for eksempel AMAZON. Virksomheder som AMAZON har både mangeårig erfaring med salg i Tyskland og et godt ry, hvilket kan være med til at give en del udfordringer for danske webshops. 

”Det er også en generel udfordring for danske netbutikker at være transparente, tydelige og konkurrencedygtige, samt vise, at de er professionelle og ambitiøse omkring det tyske marked. Dette er noget som i høj grad har en positiv virkning på de tyske kunder,” udtaler Cecilia Mårtensson.

En yderligere betydelig udfordring er, at tyske forbrugere er vant til en særdeles hurtig logistik. Især når varer sendes fra Danmark kan dette være en udfordring. Forsendelse fra Danmark til Tyskland er ofte langvarig eller dyr, hvis ikke begge dele. Dette giver en betydelig ulempe i forhold til at konkurrere med tyske netbutikker, der sælger lignende produkter. Men danske netbutikker har dog også en fordel: ”Danske produkter og den danske livsstil er i høj kurs hos tyskerne, hvilket kan være med til at opveje en eventuel længere leveringstid,” afslutter Cecilia Mårtensson.

 

NJORD har både kontor i København og Århus og er dermed altid let tilgængelige til et personligt møde.

NJORD har ligeledes tæt kontakt til adskillige interesseorganisationer, der repræsenterer såvel danske interesser i Tyskland og omvendt. Udover deres egen rådgivning kan de således tilbyde de danske netbutikker gode referencer og kontakter.

Del med dit netværk

LinkedIn Facebook Twitter
Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Micha Hansson
Medlemsservice- og webmanager
Simon Bjerremann
Analysechef
Niels Preysz
Medlemschef
Anders Thesbjerg Tang
Netværksansvarlig
Anne K. Hansen
Projektleder
Pernille Trieb
Projektleder
Charlotte Ahm
Projektleder - på barsel
Ditte Rogild Andersen
Studentermedhjælper - medlemsservice