Ugens medlem: DIBS - gør turen fra kurv til køb kortere

Vi har taget en snak med vinterferieugens medlem, DIBS, der har en ny betalingsløsning, som gør vejen fra kurv til køb kortere.

Hvordan kan DIBS hjælpe danske netbutikker?

Siden DIBS startede helt tilbage i 1998 har vi hjulpet danske netbutikker med at kunne modtage betalinger på nettet på den mest enkle måde - uanset om du er ny inden for e-handel eller har været et par år i gamet. I dag fokuserer vi meget på de ting, der kan skrues på ved et betalingsflow, og hjælper netbutikker med at øge deres konvertering.
Ud fra vores årlige rapport Dansk E-handel 2017 har vi set, at 38% af danskere har prøvet at afbryde et køb online. En af de vigtigste grunde til det er besværet med at indtaste personlige oplysninger, eller at selve betalingsprocessen simpelthen ikke fungerer ved købet. Faktisk vil 34% af de danske forbrugere gerne slippe for at indtaste deres kortoplysninger, når de handler online. Derfor har vi på tværs af Nets-gruppen udviklet en helt ny betalingsløsning, der hedder Easy, som er bygget for at mindske andelen af afbrudte køb, øge konverteringen og dermed omsætning i netbutikker.

Visualisering af checkoutflowet i Easy sammenlignet med en traditionel betalingsløsning

Det sker bl.a. ved at mindske antallet af trin forbundet med betalingen, så det bliver lettere for forbrugeren at gennemføre sit køb og færre køb derved afbrydes. Easy har også en funktion, der gemmer kort- og adresseoplysninger på alle de forbrugere, der handler i en webshop med en Easy checkout på tværs af hele Norden. På den måde slipper forbrugeren for at indtaste adresse og lange kortnumre, og kommer hurtigere igennem købet.

- Hvad er de typiske problemer, som en netbutik kommer til jer med?

Udover grundlæggende at kunne modtage betaling online ønsker netbutikker at give den bedst mulige handelsoplevelse til deres kunder. De kommer for eksempel til os, hvis de med deres nuværende betalingsløsning ikke kan tilbyde en specifik betalingsmetode. Det kan vi hjælpe med, da vi tilbyder over 40 forskellige betalingsmetoder. En anden udfordring vi særligt ser for tiden, er netbutikker, der ønsker at øge konverteringen og er begyndt at få øjnene op for vigtigheden af også at kigge på betalingsløsningen, fremfor primært at fokusere på produktudvalg, beskrivelser og design på deres site.

- Hvilke fordele giver det netbutikkerne at arbejde sammen med jer?
De fordele, som DIBS’ kunder selv nævner ved at arbejde med os, er vores sikre og fremtidsoptimerede løsninger samt vores gode lokale support. Da vi har arbejdet med online betaling i snart 20 år, har vi også en masse brancheerfaring, som vores kunder nyder godt af at kunne spare med. Vi har også en ”content hub” på vores website, hvor vi kører en blog med alt fra viden om onlinebetaling til markedsføring, strategi og planlægning. På samme sted kan man også læse vores publikationer i form af e-handelsrapporter, og e-bøger, der tager specifikke udfordringer op og giver gode råd til at løse dem. Vi afholder også løbende webinarer sammen med vores partnere, hvor man kan få inspiration til forskellige emner inden for e-handel – og det er vores kunder glade for at deltage i.

Med Easy behøver man nemlig blot at tegne én enkel aftale med os, hvor man får både indløsning og betalingsløsning i samme pakke.

- Henvender Easy sig til både store og små netbutikker?
Kort og godt, ja. Særligt vil mindre start-ups kunne drage fordel af enkelheden forbundet med det at blive kunde. Med Easy behøver man nemlig blot at tegne én enkel aftale med os, hvor man får både indløsning og betalingsløsning i samme pakke. Herved har man også kun ét kontaktpunkt og kan se et fuldt overblik over betalinger i Easy’s administrationsportal.

- Hvordan differentierer I jer fra jeres konkurrenter?

Vi har været i branchen i 20 år her til sommer, og da vi er en del af Nets gruppen, giver dette os yderligere fordele i form af ekspertise, ressourcer, samt det, at vi med Nets kan nå hele vejen rundt om betalingsuniverset fra online til offline – og er dermed en full service provider.
I kraft af vores erfaring med online betaling har vi tilegnet os en masse viden, ikke kun om onlinebetaling, men også e-handel generelt.
Yderligere er vi som noget helt nyt også en af de eneste betalingsløsningsleverandører i Danmark, der tilbyder netbutikker en ”embedded checkout”. Embedded checkout betyder, at selve checkouten i en købssituation indlejres på webshoppen i samme vindue som adresseoplysninger og de produkter, som man har valgt som forbruger. Det hele står et samlet sted og forbrugerne bliver ikke sendt videre i en masse trin og pop-up betalingsvinduer, hvor risikoen for, at de springer fra købet, stiger. Som forbruger får man desuden også en større fornemmelse af, at man bliver i netbutikkens miljø fremfor at blive sendt videre til et betalingsmiljø. Det synes vores kunder særligt godt om.

Som forbruger får man desuden også en større fornemmelse af, at man bliver i netbutikkens miljø fremfor at blive sendt videre til et betalingsmiljø. Det synes vores kunder særligt godt om

- Hvad oplever I som de største problemer for danske netbutikker inden for jeres område?
De største udfordringer for danske netbutikker i dag er at kunne følge med udviklingen. Det er ikke kun vigtigt at tilbyde de nye og hotteste betalingsmetoder, men også vide hvilke forbrugertendenser og enheder, der shoppes på. Det kan desuden være en fordel at tænke udlandet ind i sin strategi. I disse år er det store udvalg i udlandet nemt at tilgå, og derfor bør man som netbutik holde øje med, hvad der sker på den anden side af grænsen – det gør forbrugerne i hvert fald.

Del med dit netværk

LinkedIn Facebook Twitter
Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Medlemsservice- og webmanager
Ditte Rogild Andersen
Studentermedhjælper - medlemsservice
Simon Bjerremann
Analysechef
Mikkel Roh Bøgebjerg
Projektleder/ medlemsservice
Anne K. Hansen
Projektleder
Pernille Trieb
Projektleder
Magnus Glenn Hansen
Projektleder