Sælger du sikre varer?

Ved en kontrol af kostumer til børn fandt Sikkerhedsstyrelsen fejl ved en tredjedel af de gennemgåede varer. Det viser vigtigheden af, at man som netbutik har styr på sine varer, både for kundernes sikkerhed, men også for netbutikkernes.

I vinterferien sprudlede Danmarks gader med udklædte og glade børn. Men det bragte ikke kun slik og tøndeslagning på banen. Før fastelavn førte Sikkerhedsstyrelsen markedskontrol af kostumer til børn. Der blev fundet fejl ved 12 ud af 30 produkter.

”Det er supervigtigt, at forhandlere af kostumer både online og i butikker husker den tekniske dokumentation. Når det er produkter til børn, så er det en meget sårbar målgruppe. Nogle ting som snore ved halsen kan man se med det blotte øje, men uden teknisk dokumentation kan man ikke vide noget om eksempelvis kostumets brændbarhed,” siger kontorchef i Sikkerhedsstyrelsen Nicoline Zederkof Jensen.

Som du kunne læse her, så er det i Danmark sælger, ikke leverandør, der er ansvarlig for produktsikkerheden. Det kan få alvorlige konsekvenser for både danske netbutikker og forbrugere, hvis reglerne ikke bliver fulgt. Netbutikkerne risikerer et økonomisk rap over fingrene, mens forbrugerne risikerer at blive udsat for sundhedsskadelige produkter. Beskeden fra Sikkerhedsstyrelsens er tydelig - det bliver tjekket.

Kostumerne blev udvalgt efter, hvilke Sikkerhedsstyrelsens teknikere ved øjesyn mente havde størst risiko for fejl. Da kontrollen var risikobaseret kan man ikke sige noget generelt om kostumemarkedet ud fra kontrollen, fordi udtrækningen ikke var tilfældig. Selvom undersøgelsen specifikt gik efter øjensynligt fejlbehæftede produkter, er den stadig en god påmindelse til netbutikker om at have styr på produktsikkerheden.

”I FDIH er vi klar over, at de fleste netbutikker overholder reglerne, men Sikkerhedsstyrelsens undersøgelse viser også, at det er en god idé at dobbelttjekke ens produkter. Specielt, hvis de kommer fra lande uden for EU, som f.eks. Kina,” udtaler Henrik Theil, chef for Public Affairs i FDIH.

Fakta
Antal udtagne kostumer fra fysisk butikker og webshops og hvordan fejlene fordelte sig:

Del med dit netværk

LinkedIn Facebook Twitter
Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Webmaster & Medlemservice-ansvarlig
Simon Bjerremann
Analysechef
Mikkel Roh Bøgebjerg
Projektleder/ medlemsservice
Anne K. Hansen
Eventchef
Pernille Trieb
Projektleder
Birgitte Warming Juul
Projektleder
Magnus Glenn Hansen
Projektleder
Ditte Rogild Andersen
Studentermedhjælper - medlemsservice
Frederik Holmershøj
Juridisk studentermedhjælper
Tine Lauritsen
Ba.jur.