FDIH E-handelsanalyse 2017: Danskernes forbrug på nettet vokser og vokser

De danske forbrugere handlede for 115 mia. kr. på nettet i 2017, og forbruget satte igen ny rekord. En voksende del af handlerne sker på mobilen, mens udenlandske giganter sidder på godt en tredjedel af forbruget, viser den nye årsanalyse fra FDIH, Foreningen for Dansk Internethandel.

2017 var et godt år for dansk e-handel, der voksede 14 % og ramte 115 mia. i omsætning. Forbruget er det største nogensinde, og det glæder Niels Ralund, adm. direktør i Foreningen for Dansk Internethandel, der står bag E-handelsanalysen 2017.

”Den store omsætning understreger, at både forbrugere og dansk detailhandel nu ser e-handel som en naturlig måde at handle på. De mange dygtige danske netbutikker, har vist vejen med høj service og stort udvalg, og da de fleste detailhandelsbutikker nu også er på nettet, så stiger salget online fortsat.”

Traditionen tro er det især tøj, sko og smykker, som forbrugerne putter i de digitale indkøbskurve, og kategorien er årets topscorer målt på antal handler. Rejserne holder førstepladsen med den største omsætning målt i kr. og ører.

Hent Årsrapporten og bliv klogere på dansk e-handel anno 2017

Smartphones rykker

E-handelsanalysen viser også, at stadig flere handler sker med smartphones. I 2017 steg antallet af handler på mobilen, så 15 % af alle køb sker med en smartphone mod 11 % sidste år. Det er især de 18-25-årige og børnefamilier, der handler via mobilen.

”Det er positivt, at mobilsalget virkelig rykker, for vi ved, at mobilshopperne handler oftere og bruger flere penge på nettet. Det føres an af de unge og børnefamilierne, og den udvikling forstærkes i takt med, at de unge etablerer familie og får flere penge at handle for. Det betyder også, at netbutikkers forretninger SKAL være klar til at tage imod mobilkunderne,” siger Niels Ralund.

Wish.com tordner frem på listen over de største butikker

Trods den flotte vækst og rekordomsætning er der enkelte hår i suppen, forklarer Niels Ralund. Andelen af danske ordrer i udenlandske netbutikker stiger fortsat hurtigere end køb i danske netbutikker. Vækstforskellen er ikke så markant som tidligere, men danske netbutikker må fortsat se udenlandske giganter som Wish.com, Amazon og Zalando lænse danskernes kreditkort i højt tempo.

”Det er forbrugernes valg, når de sætter lave priser højere end kvaliteten af de varer, de køber billigt i Kina. Wish.com, der formidler salg direkte fra kinesiske producenter, stryger ind som nr. 5 på listen over oftest brugte netbutikker. De var nr. 14 i 2016. Der er desværre ingen kontrol med varernes kvalitet og indhold, de unddrager sig momsbetaling, og de får fragten ekstremt billigt, så det er en helt skæv konkurrence, som danske netbutikker ikke kan matche. Konkurrencen fra udlandet er bliver stærkere, så vi skal sikre, at konkurrencen sker på lige vilkår, og her må især SKAT sætte ind med mere kontrol.”

 

Infografik: FDIH

 

 

 

 

 

Del med dit netværk

LinkedIn Facebook Twitter
Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Webmaster & Medlemservice-ansvarlig
Simon Bjerremann
Analysechef
Mikkel Roh Bøgebjerg
Projektleder/ medlemsservice
Anne K. Hansen
Eventchef
Pernille Trieb
Projektleder
Birgitte Warming Juul
Projektleder
Magnus Glenn Hansen
Projektleder
Ditte Rogild Andersen
Studentermedhjælper - medlemsservice
Frederik Holmershøj
Juridisk studentermedhjælper
Tine Lauritsen
Ba.jur.