Medlemmerne spørger: Kan danske kunder købe i vores tyske netbutik til tysk moms, når geoblocking træder i kraft?

Ifølge en tysk jurist er en danskejet tysk netbutik, der kun sælger til tyskere, forpligtet til også at sælge til danskere, når forordningen om geoblocking træder i kraft d. 3. december 2018. Har den tyske jurist ret?

FDIH rådførte sig med vores tyske helpdesk, Njord Law Firm, da vi erfaringsmæssigt ved, at man i Tyskland ofte fortolker reglerne noget mere restriktivt end i andre EU-lande.

Ifølge Njord betyder de nye regler et forbud mod at diskriminere EU-borgere på baggrund af deres bopæl, nationalitet eller hjemsted ved bl.a. salg af varer. Dvs. at man som tysk netbutik har pligt til at sælge sine varer til fx en dansk kunde på samme vilkår, som man sælger til tyske forbrugere.

Krav om salg – ikke om levering

Leverer den tyske netbutik kun til tyske adresser, har sælger derimod ingen pligt til at levere til en dansk adresse. En dansk kunde må derfor opgive en tysk adresse, hvor varen kan leveres. Netbutikken kan også tilbyde kunderne, at de kan hente varen på shoppens forretningssted – det er dog helt frivilligt, om man vil tilbyde det.

Konklusionen er, at reglen bliver fortolket ens i Tyskland og Danmark.  

Har du juridiske spørgsmål vedr. salg til det tyske marked, kan du som medlem af FDIH få ”first level” telefonisk support hos Njord Law Firm.

Del med dit netværk

LinkedIn Facebook Twitter
Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Webmaster & Medlemservice-ansvarlig
Simon Bjerremann
Analysechef
Mikkel Roh Bøgebjerg
Projektleder/ medlemsservice
Anne K. Hansen
Eventchef
Pernille Trieb
Projektleder
Birgitte Warming Juul
Projektleder
Magnus Glenn Hansen
Projektleder
Ditte Rogild Andersen
Studentermedhjælper - medlemsservice
Frederik Holmershøj
Juridisk studentermedhjælper
Tine Lauritsen
Ba.jur.