FDIH: SKAT skal øge tempo i momskontrol

SKAT fokuserer på, at udenlandske netbutikker betaler korrekt moms og told. Men indsatsen skal styrkes og farten sættes op, mener FDIH, der især vil have øget fokus på netbutikker uden for EU.

Danskerne har for alvor fået smag for at handle i udenlandske netbutikker, og mere end hver tredje e-handelskrone havner ifølge FDIHs E-handelsanalyse i netbutikker uden for de danske grænser. Desværre får de udenlandske netbutikker ikke altid betalt korrekt moms og told, så statskassen går glip af væsentlige indtægter, og danske netbutikker konkurrerer på unfair vilkår. FDIH og Dansk Erhverv vurderer, at statskassen mister mindst 500 mio. kr. om året på grund af manglende momsbetaling.

For at sikre korrekt momsbetaling fik SKAT tilbage i 2015 mulighed for at tjekke danske kreditkortbetalinger til udlandet for at se, om udenlandske netbutikker afregner dansk moms, når de skal. Senest har SKAT også fået bevilget ekstra mandskab til kontrolindsatsen.

Ifølge Skatteministeriets ”Skatteøkonomisk redegørelse 2018” er indsatsen mod den manglende moms- og toldbetaling begyndt at vise resultater. Momsprovenuet for e-grænsehandel er eksempelvis steget mere end e-grænsehandlens omsætning de seneste år.

”Det er glædeligt, at vores opfordringer til SKAT og politikerne om øget kontrol så småt bærer frugt. Der er taget et skridt i den rigtige retning, men vi er langt fra i mål. Blandt andet mangler vi stadig at se SKAT bruge deres kontrolredskaber i et større omfang. Det er stadig for nemt ikke at betale korrekt moms,” forklarer Niels Ralund, adm. direktør FDIH.

Læs mere om SKATs muligheder

Det er glædeligt, at vores opfordringer til SKAT og politikerne om øget kontrol så småt bærer frugt. Der er taget et skridt i den rigtige retning, men vi er langt fra i mål.

Det haster

I ”Skatteøkonomisk redegørelse 2018” henvises der også til, at indsatsen mod momsfifleri bliver styrket yderligere i de kommende år.

”Det haster med, at SKAT sætter turbo på indsatsen. Udenlandske netbutikker både i og uden for EU bliver mere motiveret for at følge reglerne, når myndighederne følger op med mere kontrol. I realiteten har det været ufarligt at omgå reglerne,” vurderer Niels Ralund.

I 2017 vedtog EU et forslag om at sikre mere ”robuste regler for betaling af moms, når forbrugerne over internettet køber varer og ydelser i andre lande.” Forslaget, der blandt andet skal gøre det nemmere for virksomheder at afregne moms korrekt og sænke grænsen for, hvornår der skal betales moms, ventes at træde i kraft i 2021.

”Jeg hæfter mig desværre ved sætningen ”ventes at træde i kraft i 2021”. Det er både en lang og usikker tidshorisont, og vi har brug for det modsatte, for den unfair konkurrence kan altså mærkes ude i virksomhederne lige nu,” siger Niels Ralund.

Kig mod Kina – og Sverige

EU-direktivet medfører også, at den gældende danske bagatelgrænse på 80 kr. for momsfri import fra tredjelande ophæves. Det vil sige, at der skal betales moms for alle varer købt i tredjelande.

”Det er et rigtig godt initiativ, men vi kan ikke forstå, hvorfor vi skal vente så længe på, at det gennemføres,” forklarer Niels Ralund.

Det er et rigtig godt initiativ, men vi kan ikke forstå, hvorfor vi skal vente så længe på, at det gennemføres.

Han peger på den svenske model, der har taget fat om problemet med den manglende momsbetaling.

Svenskerne mistede for over 1 mia. SEK i momsindtægter, og for at komme problemet til livs pressede den svenske regering Postnord Sverige, så d. 1. marts 2017 blev der indført en kontrolafgift på 75 SEK + momsbetaling på alle pakker, der blev sendt fra et ikke-EU land. Afgiften fik antallet af udenlandske pakker reduceret til ca. en tiendedel.

”Sverige og PostNord satte altså hårdt mod hårdt, og så kom Wish.com til forhandlingsbordet. Nu sørger wish.com for, at der bliver betalt korrekt svensk moms af hele købet og en afgift til PostNord. Den løsning vil vi meget gerne kopiere i Danmark, men ifølge skatteministeren kan det ikke lade sig gøre. Vi kan ikke umiddelbart få en forklaring på, hvorfor det ikke kan, og det ærgrer mig meget. Jeg synes, at skatteministeren skylder dansk e-handel et svar, og vi presser på for at få det.”

Del med dit netværk

LinkedIn Facebook Twitter
Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Webmaster & Medlemservice-ansvarlig
Simon Bjerremann
Analysechef
Mikkel Roh Bøgebjerg
Projektleder/ medlemsservice
Anne K. Hansen
Eventchef
Pernille Trieb
Projektleder
Birgitte Warming Juul
Projektleder
Magnus Glenn Hansen
Projektleder
Ditte Rogild Andersen
Studentermedhjælper - medlemsservice
Frederik Holmershøj
Juridisk studentermedhjælper
Tine Lauritsen
Ba.jur.