Ugens medlem: InboundCPH – Digital synlighed i fokus

E-handlen stiger og stiger, og derfor er det ekstra vigtigt, at din netbutik ligger højt på Google. Vi har talt med Henning Madsen fra ugens medlem, InboundCPH, der er eksperter i Search Engine Optimisation.

InboundCPH er et af Danmarks førende search-bureauer med speciale inden for SEO, AdWords og konverteringsoptimering. De samarbejder bl.a. med digitalt ambitiøse virksomheder som Spies, Lauritz.com, Radiometer, Codan, AlfaPeople, DFDS og Audi, og så har Henning Madsen endda også arbejdet sammen med Vatikanet.

Q: Hvordan kan InboundCPH hjælpe danske netbutikker?

A: Den danske onlinehandel stiger i disse år med tocifrede vækstrater. Netbutikkernes økonomiske vækstpotentiale er med andre ord stort, men det er konkurrencen også – og mens markedsudbuddet stiger, forbliver antallet af websites, som forbrugerne kan finde øverst på Google, det samme. Det stiller store krav til netbutikkernes marketingindsats.

Netop trafikken fra Google er en central del af netbutikkernes eksistensgrundlag. En ny analyse, vi har foretaget af 61,7 mio. besøg til danske netbutikker, viser, at besøgende fra Google udgør den langt største andel af trafikken (34 %) sammenlignet med andre trafikkanaler. Det er samtidig den gruppe af brugere, der bliver længst tid på websitet (4 min. og 47 sek.) og ser flest sider (4,48 sider).

Den danske onlinehandel stiger i disse år med tocifrede vækstrater. Netbutikkernes økonomiske vækstpotentiale er med andre ord stort, men det er konkurrencen også – og mens markedsudbuddet stiger, forbliver antallet af websites, som forbrugerne kan finde øverst på Google, det samme.- Henning Madsen, partner og Head of SEO hos InboundCPH

Vi kan hjælpe netbutikker med at synliggøre deres website på forretningsrelevante søgeord på Google, der tiltrækker relevant og konverterende trafik til websitet og øger antallet af salg. Det gør vi med en gennemprøvet strategi, der binder søgemaskineoptimering (SEO), Google AdWords og konverteringsoptimering sammen med afsæt i målgruppens adfærd og behov.

Q: Hvilke fordele giver det netbutikkerne at arbejde sammen med jer?

A: Vi indleder altid et samarbejde med at udarbejde en SEO-business case af den enkelte netbutik og dennes målgruppe. Business casen synliggør det økonomiske potentiale ved søgemaskineoptimering af netbutikken og viser, i hvilket omfang SEO er en rentabel investering. Præmissen for et samarbejde er med andre ord, at der er en økonomisk gevinst at hente for netbutikken.

Ved også at arbejde med Google AdWords kan vi løbende sikre, at netbutikken investerer sine marketingkroner i den kanal, hvor rentabiliteten er størst. Vi oplever ofte, at netbutikken med fordel kan nedjustere eller omprioritere budgettet til Google AdWords, efterhånden som de opnår en større synlighed i de organiske søgeresultater på Google.

Læs mere om SEO på InboundCPH

Q: Hvad er InboundCPH’s mission?

A: Vi vil sikre danske virksomheder – store som små – i hele landet succes online gennem indsigtsbaserede og datadrevne strategier. Ved at optimere virksomhedernes synlighed på Google, hvor målgruppen befinder sig, styrker vi virksomhedernes konkurrenceevne og sikrer dem et målbart overskud af deres marketingindsats – på både den korte og den lange bane.

Q: Hvordan differentierer InboundCPH sig fra konkurrenterne?

A: Vi er ikke en leverandør, men en samarbejdspartner, der går ind i vores kunders forretning med liv og sjæl. Det gør vi med en individuel og skræddersyet tilgang til hver enkelt virksomhed, der gør os i stand til succesfuldt at gennemføre alt fra korte, afgrænsede opgaver for små virksomheder til flerårige projekter for store virksomheder på konkurrenceprægede markeder.

Tryghed, tillid, gennemsigtighed og gode relationer til såvel kunder som samarbejdspartnere er en forankret del af vores arbejdskultur og værdisæt. Vi prioriterer vidensdeling og strategisk rådgivning, for vi ved, at samarbejdet bliver bedre, hvis kunden indgår i samarbejdet som en aktiv medspiller. Med 20 års erfaring er vi blandt de mest erfarne i branchen.

Tryghed, tillid, gennemsigtighed og gode relationer til såvel kunder som samarbejdspartnere er en forankret del af vores arbejdskultur og værdisæt. Vi prioriterer vidensdeling og strategisk rådgivning, for vi ved, at samarbejdet bliver bedre, hvis kunden indgår i samarbejdet som en aktiv medspiller.- Henning Madsen, partner og Head of SEO hos InboundCPH

Q: Hvad oplever du som de største problemer for danske netbutikker inden for jeres område?

A: Mange netbutikker bruger et stigende beløb på at købe trafik gennem Google AdWords, og udbyttet bliver mindre år for år, fordi klikpriserne stiger. Udviklingen forstærkes af, at nogle større AdWords-annoncører budgetterer med negativ ROI i en periode med henblik på at udkonkurrere andre virksomheder. Vi har oplevet netbutikker med en AdWords-ROI på ned til 1,07, og på den lange bane er det ikke holdbart.

Men det er ikke kun i AdWords, at vi oplever, at mange netbutikker er pressede. Og deres synlighed i søgeresultaterne er under pres, dels fordi Google ”tvinger” dem til at købe trafikken i stedet, dels fordi konkurrencen er stigende. Senest har Amazon i april i år etableret en afdeling i Danmark, og hvis de opnår samme synlighed på Google.dk som i udlandet, vil det med al sandsynlighed koste danske netbutikker dyrt.

Del med dit netværk

LinkedIn Facebook Twitter
Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Webmaster & Medlemservice-ansvarlig
Simon Bjerremann
Analysechef
Mikkel Roh Bøgebjerg
Projektleder/ medlemsservice
Anne K. Hansen
Eventchef
Pernille Trieb
Projektleder
Birgitte Warming Juul
Projektleder
Magnus Glenn Hansen
Projektleder
Ditte Rogild Andersen
Studentermedhjælper - medlemsservice
Frederik Holmershøj
Juridisk studentermedhjælper
Tine Lauritsen
Ba.jur.