Ny vejledning fra Datatilsynet om oplysningspligt og de registreredes rettigheder

Hvordan skal du vise kunden din persondatapolitik? Skal du også slette oplysninger på en backup, når kunden er berettiget til at få personoplysninger slettet? I hvilket format skal du udlevere persondata, når en kunde ønsker at portere personoplysninger? Det og meget mere kan du blive klog på i den nye vejledning.

Når du registrerer oplysninger om dine kunder, har du som dataansvarlig pligt til på eget initiativ at skabe åbenhed om din behandling. Eller sagt med andre ord: Du har pligt til at give dine kunden en række oplysninger om din behandling af persondata.

Vejledningen beskriver, hvad du på eget initiativ skal oplyse den registrerede om, og hvordan du skal gøre det. Der er som udgangspunkt frit slag – bare det er tydelig, kort og forståeligt. Datatilsynet skriver dog, at kunden ikke selv skal finde (opsøge) oplysningerne, men at en webshop-ejer fx kan opfylde oplysningspligten gennem en kort standardtekst i en pop-up meddelelse med link til en bagvedliggende tekst (s. 14). FDIH har bedt Datatilsynet uddybe, hvordan det skal forstås set i lyset af, at der også skal være cookie pop-ups, og tydelige oplysninger efter bl.a. forbrugeraftaleloven og markedsføringsloven.

Oplysningspligten skal kun opfyldes én gang, men vil du bruge oplysningerne til nye formål, skal du opfylde oplysningspligten igen.

Din kunde har også nogle rettigheder: Han har fx krav på indsigt, sletning, indsigelse, berigtigelse, begrænsning og portering af personoplysninger.

I vejledningen s. 34 oplyses det, at hvis en kunde har krav på sletning af personoplysninger, skal oplysninger også skal slettes fra en back-up, hvis det er praktisk muligt.

Find hele vejledningen

Del med dit netværk

LinkedIn Facebook Twitter
Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Anders Henneberg Kaltoft
Kommunikationsmedarb.
Micha Hansson
Medlemsservice- og webmanager
Simon Bjerremann
Analysechef
Niels Preysz
Medlemschef
Anders Thesbjerg Tang
Netværksansvarlig
Charlotte Ahm
Projektleder - på barsel
Pernille Trieb
Projektleder
Kim Bruno-Lindby
Event & Marketingchef
Anne K. Hansen
Projektleder
Ditte Rogild Andersen
Studentermedhjælper - medlemsservice