Flere og flere forbrugere installerer apps til køb på smart devices

Betaling af parkeringsafgift eller bestilling af pizza vha. apps er blot et par eksempler på måder, som forbrugeren kan benytte til køb af varer og tjenesteydelser. Mulighederne er mange, og det har både udviklere og forbrugere så småt taget til sig.

Apps har krydset grænsen

Danskere har længe været ivrige brugere af apps, hvor spil og SoMe-apps som Candy Crush og Snapchat for alvor har fået brugernes fingeraktivitet op i et andet gear.

Denne trend er for alvor begyndt at flyde over i apps til køb på smart devices. Over halvdelen (51%) af brugerne har installeret apps, hvor man kan købe eller bestille varer eller tjenesteydelser, på smartphone eller tablet. Det er en stigning på godt 9% ift. niveauet i marts 2017, hvor lidt under halvdelen (47%) havde disse kommercielle apps installeret.

I gennemsnit er der blandt brugerne installeret 4,6 kommercielle apps, hvor niveauet sidste år lå på 4,4 kommercielle apps per bruger.

Vi vil du vide mere, så download den fulde version her

Nemt, hurtigt og personligt tilpasset

For tæt på halvdelen af brugerne (43%) er den største oplevede fordel ved at handle via apps frem for hjemmesider, at apps fungerer bedre og nemmere kan tilgås, når man er på farten.  Af stigende betydning er det også, at en tredjedel af forbrugerne (33%) oplever, at det er mere brugervenligt at handle i apps.

Hver sjette forbruger (16%) fremhæver også, at apps giver bedre muligheder for at gemme informationer om ens profil og 5% fremhæver, at de reklamer, man får, er tilpasset ens profil.

3 ud af 10 (29%) oplever dog ikke særlige fordele ved at bruge apps fremfor at handle direkte på hjemmesiden, så der er stadig en masse uudnyttet potentiale for den kreative app-udvikler.

FDIH-medlemsfordele

Husk at udnytte dine medlemsfordele og hent den fulde analyse eller besøg vores analyseunivers, hvor du kan finde både:

Så dyk endelig ned i universet og tag for dig af statistiske lækkerier.

Er du ikke medlem, går du ikke helt forgæves, da de fleste analyser og rapporter også findes i light-udgaver.

Del med dit netværk

LinkedIn Facebook Twitter
Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Micha Hansson
Medlemsservice- og webmanager
Simon Bjerremann
Analysechef
Niels Preysz
Medlemschef
Anders Thesbjerg Tang
Netværksansvarlig
Anne K. Hansen
Projektleder
Pernille Trieb
Projektleder
Charlotte Ahm
Projektleder - på barsel
Ditte Rogild Andersen
Studentermedhjælper - medlemsservice