Ugens medlem: eMailplatform

Nyhedsbreve og e-mails er effektive marketinginstrumenter, hvis de bliver lavet intelligent og målrettet læseren. Det ved eMailplatform, som hjælper virksomheder og NGO’er verden over med at lave intelligente marketingløsninger.

Du kender det sikkert godt. Endnu et nyhedsbrev tikker ind i den allerede bugnende indbakke. Et hurtigt kig afslører, at de forskellige nyheder og tilbud ikke er relevante for dig, og nyhedsbrevet ryger hurtigt i den digitale papirkurv.

Det er både spild af modtager og afsenders tid og ressourcer, forklarer Kim Østergaard, der først som selvstændig og senere som ansvarlig for Bestsellers digitale satsning har arbejdet med e-handel og digital markedsføring siden 1998:

”Min erfaring er, at e-mailmarketing er den mest effektive markedsføringskanal – hvis det vel at mærke gøres korrekt. Det er bare ikke altid, at det er tilfældet, og det er ærgerligt for alle parter.”

Ønsket om at skabe effektiv og intelligent e-mailmarkedsføring fik i 2011 Kim Østergaard til at stifte eMailplatform, som er en løsning til udsendelse af nyhedsbreve. Virksomhedens mål er ganske klart:

”Vi hjælper virksomhederne med at skabe intelligent kommunikation, så de kan målrette kommunikationen ned til den enkelte modtager.”

Min erfaring er, at e-mailmarketing er den mest effektive markedsføringskanal – hvis det vel at mærke gøres korrekt. Det er bare ikke altid, at det er tilfældet, og det er ærgerligt for alle parter.

- Kim Østergaard, eMailplatform

eMailPlatforms kunder er både de helt små virksomheder og de store koncerner, der trods mulighed for at bruge de store internationale platforme vælger eMailPlatform. Det skyldes ifølge direktøren en mere personlig tilgang og en meget gennemsigtig prismodel:

”Når man vælger eMailPlatform bliver der altid tilknyttet en kontaktperson i vores on boarding og support – også selvom opstarten alene er en gennemgang af løsningen, lidt hjælp til skabelon og kunden derfra er selvkørende. Det koster ikke noget. Man kan også vælge vores "vi-hjælper-med-alt" til 25.000 kr. Her hjælper vi med alt fra træning, marketing automation flows, skabeloner, integrationer og hvad kunden ellers måtte ønske uden at skele til timer.”

Direkte til indbakken og telefonen

Som afsender er det selvsagt vigtigt, at nyhedsbrevet ikke strander i et spamfilter, men faktisk finder vej til indbakken. eMailplatform er certificeret og leverer derfor ifølge Kim Østergaard bedre end de fleste andre udsendelsesplatforme. Indbakken er dog ikke det eneste sted, virksomheder kan nå deres modtagere, hvis de bruger eMailPlatform:

”Vi sender også SMS’er, og kombinationen af mail og SMS er enormt effektfuldt. Faktisk åbner hele 95% af modtagerne en SMS blot 5 minutter efter, at den er leveret,” siger Kim Østergaard og fortæller, at virksomheden lige nu arbejder på at integrere Facebook Messenger, Whatsapp og andre beskedplatforme.  

Faktisk åbner hele 95% af modtagerne en SMS blot 5 minutter efter, at den er leveret.

- Kim Østergaard

Nye løsninger og store ambition

eMailPlatform har siden 2011 haft en fin vækst og i dag benytter ca. 10.000 kunder virksomheden, der beskæftiger 40 ansatte. Derudover har virksomheden medarbejdere hos Country Partnere, der er selvstændige men opererer som rigtige datterselskaber. Virksomheden er lige nu repræsenteret i Canada, USA, Norge, Polen og Sydafrika, og inden udgangen af 2017 vil selskabet have selskaber i de fleste vesteuropæiske lande. Det får dog ikke Kim Østergaard og company til at skrue ned for ambitionerne: 

”Om tre år har vi tredoblet organisationen og 50-doblet antallet af kunder. Derudover har vi lanceret en række andre "platforme", der skal komplementere funktionerne i eMailPlatform og muliggøre drømmen om en rigtig intelligent kommunikationsplatform, hvor virksomhederne samtidigt kan få gratis support og dermed udnytte de mange muligheder. Vi arbejder blandt andet på ProductPlatform, der binder feed funktionalitet i eMailPlatform sammen med editeringsmuligheder, og gør håndteringen af produktinformation gnidningsløs mellem økonomisystem, lagersystem og kommunikationsplatform og sociale medier.” 

Vi træder ind på scenen for løsninger, der koster flere millioner årligt, og tilbyder den fulde funktionalitet fra 149 kr. pr måned.

- Kim Østergaard

En af de løsninger, der skal være med til sikre vokseværket og skabe flere glade kunder er løsningen One-to-Many. One-to-Many-løsningen kan håndtere ikke-strukturerede data fra f.eks. produkter, transaktioner, butikker, lokationer og adfærd, fortæller Kim Østergaard.

”Det betyder, at drømmen om ægte intelligent kommunikation bliver mulig for selv de små- og mellemstore virksomheder. Vi træder ind på scenen for løsninger, der koster flere millioner årligt, og tilbyder den fulde funktionalitet fra 149 kr. pr måned.”

Målet er en fond

Den flotte vækst kunne få mange til at overveje at sælge virksomheden til nogle af de mange store kapitalfonde, der er på jagt efter sunde virksomheder med vokseværk. Kim Østergaard har dog andre planer:

”Mit mål er på sigt at opbygge en fond, der skal sikre en optimal indlæring for børn og unge med særlige intelligenser. Det er en stor opgave at opbygge en fond, det kræver en stor pose penge, og ligger nogle år ude i fremtiden. Derfor er vi startet med at donere vores viden og software til de etablerede NGOer som feks UNICEF.”

I år forventer virksomheden, at donationerne alene i Danmark har en værdi på omkring 2 millioner kroner.

Mit mål er på sigt at opbygge en fond, der skal sikre en optimal indlæring for børn og unge med særlige intelligenser. 

- Kim Østergaard 

Del med dit netværk

LinkedIn Facebook Twitter

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Micha Hansson
Medlemsservice- og webmanager
Simon Bjerremann
Analysechef
Niels Preysz
Projektchef
Anders Thesbjerg Tang
Netværksansvarlig
Charlotte Ahm
Projektleder
Pernille Trieb
Projektleder
Kim Bruno-Lindby
Event & Marketingchef