Tillid sikrer det gode forhold

Prisen betyder meget for forbrugerne, når de første gang skal handle på nettet, men en lav pris er ikke nok, hvis netbutikkerne ønsker et langt og lykkeligt forhold. Forbrugerne skal også føle sig i trygge og gode hænder. Du skal give kunderne en oplevelse, så de aldrig overvejer at handle i en anden butik, lyder det fra prisvindende ekspert.

Når de danske forbrugere for første gang skal købe tøj, dagligvarer eller andet på nettet, vil over hver tredje forbruger kigge på, hvor de kan få varen billigst. Prisen er dermed det vigtigste købsparameter for de danske førstegangskøbere. 

Hvad er det vigtigste, når du første gang skal handle i en netbutik?

”Det er ikke overraskende, at prisen betyder meget. Alt andet ville faktisk være mærkeligt. Det betyder dog ikke, at netbutikkerne bare skal fokusere på at dumpe prisen og så tro, at kunderne vil vælte ind, ” siger Niels Ralund, adm. direktør FDIH.

Han henviser til FDIHs seneste analyse, der viser, at over halvdelen (53%) af forbrugerne vil handle i den netbutik, de tidligere har handlet i, uden at forsøge at finde varen billigere i en anden butik. Især kvinder og pensionister er loyale og vil i færre tilfælde bruge tid på at ose rundt i andre netbutikker.

Hvor mange butikker besøger du, inden du beslutter dig for at handle i en netbutik, hvor du tidligere har handlet?

”Lav pris er ikke en garanti for, at kunderne vil vælge dig. Hvis de har tillid til en netbutik, vil de fleste nemlig ikke bruge kræfter på at finde en anden netbutik, hvor de kan købe varen billigere. Man skal derfor også fokusere på at give kunderne en god og tryg oplevelse, så de kommer igen og igen.”

Den betragtning er Jesper Hvejsel fra Firtal Web enig i:

”Det er altid fedt at få en ny kunde, men det begynder for alvor at blive sjovt og interessant, når de kommer tilbage og køber mere. Så kan du nemlig regne ud, hvor længe en kunde typisk vil blive hos dig, og hvor meget han vil lægge i kassen, og så kan du beregne, hvor meget du vil bruge på at få nye kunder ind i butikken. Hvis det koster 100 kr. at få en ny kunde ind, som kun lægger 110 kr. i kassen en enkelt gang, så er det værd at overveje, om man skal lave noget om.”

Ifølge Thomas Pedersen, der blandt andet står bag vildmedvin.dk og den prisbelønnede Winefamly, skal kundeservicen tænkes ind i alle aspekter af forretningen, så kunderne får den bedste oplevelse hele tiden:

”Kunderne har typisk alle muligheder for at finde en tilsvarende vare til en tilsvarende eller bedre pris, og derfor skal du sikre, at de slet ikke overvejer at handle andre steder. Det kan gøres på mange måder. I vildmedvin.dk har vi eksempelvis givet flere af vores kunder en gratis flaske vin og et pænt, håndskrevet kort til jul for at vise, at vi sætter pris på dem.  Vi havde også en kunde, som handlede for rigtig meget, og ham gav vi lige et par ekstra flasker med. Kunderne bliver bekræftede i, at vi er glade for dem, og derfor vil de ikke begynde at lede efter alternative steder at handle.”

Du kan også læse mere om, hvorfor du bliver droppet på nettet.

Del med dit netværk

LinkedIn Facebook Twitter

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Micha Hansson
Medlemsservice- og webmanager
Simon Bjerremann
Analysechef
Niels Preysz
Projektchef
Anders Thesbjerg Tang
Netværksansvarlig
Charlotte Ahm
Projektleder
Pernille Trieb
Projektleder
Kim Bruno-Lindby
Event & Marketingchef