Kunderne elsker de digitale dagligvarebutikker

De danske forbrugere klapper netbutikkerne på skuldrene og vil anbefale andre at handle på nettet. Især de digitale dagligvarebutikker er gode til at skabe glade ambassadører. De gode anmeldelser må dog ikke blive en sovepille for butikkerne, der skal tænke nyt, hvis de skal indfri deres digitale potentiale, mener detailekspert.

Dansk e-handel buldrer frem, og de danske forbrugere lægger stadig flere varer i de digitale indkøbskurve. Det skyldes ikke mindst, at forbrugerne er meget tilfredse med netbutikkerne og anbefaler dem til andre. FDIHs nyeste analyse viser således, at godt halvdelen (50,3 %) af de danske forbrugere vil anbefale den netbutik, de sidst handlede i, til deres venner og familie.

”I takt med at konkurrencen fra Amazon og de andre udenlandske giganter stiger, så bliver det endnu vigtigere, at de danske netbutikker giver kunderne en god og tryg oplevelse, som også kan lokke andre kunder ind. Vi kan måske ikke slå Amazon på pris, men de må ikke slå os på service og kendskab.”

Analysen er især god læsning for de digitale dagligvarebutikker. De får nemlig den bedste NPS-score, som er antallet af positive ambassadører fratrukket antallet af negative ambassadører.

 

”Det er dejligt at se, at forbrugerne sætter pris på dagligvarebutikkernes arbejde, og det kan forhåbentligt få flere forbrugere til at handle de digitale dagligvarebutikker,” siger Niels Ralund.

Vi må ikke læne os tilbage

De digitale dagligvarebutikker har i flere år scoret højt på FDIHs NPS-skala, og branchen vokser støt. Det vil dog være en fejl, hvis butikkerne på den baggrund blot læner sig tilbage i forventningen om, at kunderne begynder at vælte ind, mener Per Østergaard Jacobsen, detailekspert og ekstern lektor hos CBS.

”Hvis der for alvor skal ske noget på den digitale detailfront, så skal butikkerne tænke nyt. Mange begår den fejl, at de bare sætter strøm til den fysiske butik, og så tror de, at den hellige gral er velforvaret. Men det vil i langt de fleste tilfælde ikke være nok. Det er de færreste kunder, der gider at bruge tid på at handle dagligvarer, og derfor skal det bare være nemt og effektivt. Hvis virksomhederne kan sikre det, så vil kunderne også handle hos dem.”

Ifølge Per Østergaard Jacobsen kan de danske butikker lære af eksempelvis de sydkoreanske detailvirksomheder.

”I Sydkorea bliver 18 % af alle dagligvarer solgt online, og det skyldes, at virksomhederne gør det nemt for forbrugerne. Lad os tage bleer som et eksempel. Hvem hulen gider vade rundt efter bleer? Ingen. Det har flere af de sydkoreanske virksomheder indset, og derfor har de gjort det nemt at købe og få leveret bleer. I dag bliver 85 % af alle bleer i landet solgt online og på abonnement. Virksomhederne løser et reelt problem for kunderne og bliver belønnet. Den tankegang kan og skal de danske butikker lære af, hvis de vil indfri det digitale potentiale.”

 

Del med dit netværk

LinkedIn Facebook Twitter

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Micha Hansson
Medlemsservice- og webmanager
Simon Bjerremann
Analysechef
Niels Preysz
Medlemschef
Anders Thesbjerg Tang
Netværksansvarlig
Charlotte Ahm
Projektleder
Pernille Trieb
Projektleder
Kim Bruno-Lindby
Event & Marketingchef