Grænserne forsvinder

Kunderne skelner ikke mellem butikkerne på strøget og butikkerne på nettet. De forventer nemlig at få præcis samme priser, tilbud og service, hvad enten de handler online eller i den fysiske butik. Ekspert opfordrer netbutikkerne til at udnytte deres viden og åbne fysiske butikker.

Har du både en netbutik og en fysisk butik, og går du med planer om at give dine online kunder et særligt tilbud? Så bør du glemme det.

Kunderne vil nemlig behandles ens. 8 ud 10 kunder vil have de samme tilbud, den samme pris og den samme service, ligegyldigt om de handler hos dig på nettet eller i den fysiske butik. Det viser FDIHs analyse.

Hvad er det vigtigste for dig, når butikken både er på nettet og fysisk?

”Tallene bekræfter det, vi og andre har sagt i lang tid; I kundernes verden er der ikke forskel på, om man handler på nettet eller på strøget, og derfor skal butikkerne ikke skabe grænser. De skal tværtimod skabe så gennemsigtige og ens købsoplevelser som muligt, ” siger Niels Ralund, adm. direktør FDIH.

Analysens resultater bliver ikke mindre relevante af, at flere og flere netbutikker åbner fysiske butikker. Unisport, Boozt, Løbehop og NiceHair er gode eksempler på butikker, der er gået fra ren click til click and brick.  Ifølge Rasmus Houlind, Omni-channel-ekspert og CSO i Agilic, giver det god mening, at netbutikkerne begynder at åbne fysiske butikker.

”Netbutikkerne ved typisk, hvor kunderne bor, hvem de er og meget mere. Det kan de udnytte til eksempelvis at vælge placering og sortiment. En fysisk butik giver også endnu en mulighed for at møde kunderne og dermed øge salget. Dine digitale kunder får mulighed for at se og røre produkterne, og det kan få dem til at tage sidste skridt på købsrejsen. Det fysiske besøg giver også anledning til at lave en digital indkøbskurv fyldt med produkter, som kunderne kan overveje, når de sidder hjemme i sofaen. ”

Hvis tilføjelsen af en fysisk butik skal blive en succes, er det ifølge Rasmus Houlind vigtigt, at medarbejderne ikke ser nettet og den fysiske butik som konkurrenter:

”Medarbejderne skal vide, at et salg er godt for virksomheden – ligegyldigt hvor det sker. En god dialog i den fysiske butik, der resulterer i et salg i netbutikken, er lige så vigtig, som et normalt salg på nettet. ”

Vi sælger meget i den fysiske butik, hvor kunderne kan få en snak med personalet og få svar på deres spørgsmål, og det hjælper os også online, fordi kunderne får endnu mere tiltro til os og vores produkter. Det er win-win.

- Tonny Bruun, NiceHair

Det skaber salg både på nettet og på strøget

Tonny Bruun fra NiceHair kan skrive under på, at tilføjelsen af en fysik butik ikke betyder et fald i den digitale indtjening. NiceHair åbnede i 2015 den første af i alt to butikker, og selv om det koster noget kapital at åbne en fysisk butik, har de ikke fotrudt:

”Vi var lidt nervøse for, at det ville gå udover vores digitale salg, men den bekymring blev gjort til skamme. Vi sælger meget i den fysiske butik, hvor kunderne kan få en snak med personalet og få svar på deres spørgsmål, og det hjælper os også online, fordi kunderne får endnu mere tiltro til os og vores produkter. Det er win-win. Samtidig er det jo bare fedt, at vi også bidrager til liv i gågaden.”

Hvorfor både fysisk og online? 3 hurtige med Rasmus Houlind, omnichannel-ekspert.

Del med dit netværk

LinkedIn Facebook Twitter

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Micha Hansson
Medlemsservice- og webmanager
Simon Bjerremann
Analysechef
Niels Preysz
Projektchef
Anders Thesbjerg Tang
Netværksansvarlig
Charlotte Ahm
Projektleder
Pernille Trieb
Projektleder
Kim Bruno-Lindby
Event & Marketingchef