Afgørelse: Kunden havde ansvaret, da varen blev væk

Brugen af en forkert returseddel betød, at en returvare aldrig nåede frem til netbutikken. Nu har Forbrugerklagenævnet slået fast, at kunden havde ansvaret, da han benyttede den forkerte returseddel.

En kunde købte en mobiltelefon i en netbutik. Da telefonen blev ombyttet flere gange og stadig var defekt, aftalte netbutikken med kunden, at kunden skulle have pengene tilbage.

Netbutikken sendte kunden en returlabel, men kunden brugte den ikke. Han brugte i stedet en returlabel, som han tidligere havde modtaget fra netbutikken.

Telefonen forsvandt under returneringen fra kunde til netbutik, og derfor ville netbutikken ikke tilbagebetale købesummen. Det var kunden ikke enig i, og sagen blev forelagt Forbrugerklagenævnet.

Forbrugerklagenævnet udtalte, at når en handel hæves, er det netbutikkens risiko, hvis varen forsvinder under returneringen. Det gælder dog ikke, hvis der er noget at bebrejde forbrugeren.

Forbrugerklagenævnet mente, at kunden havde handlet uagtsomt ved ikke at følge netbutikkens anvisninger ved returnering af telefonen – han havde nemlig ikke brugt den rigtige returlabel. Derfor var det kundens problem, at telefonen ikke kunne leveres tilbage til den erhvervsdrivende.

Læs Pressemeddelelsen fra Forbrug.dk

Hvad siger reglerne?

Er det netbutikkens eller kundens risiko, hvis varen forsvinder under forsendelse eller retur? FDIHs chefjurist giver dig klarhed.

 

Se andre tilfælde, hvor fejl fra kundens side, kan komme kunden til skade:

Forbrugeren var ansvarlig for at indtaste korrekt mailadresse ved køb af flybilletter

Det var kundens problem, at browseren i hans pc ikke opdaterede den erhvervsdrivendes hjemmeside, således at han kunne se, at afrejsetidspunktet for flyrejsen var ændret.

Hvad gælder, hvis kunden oplyser forkert leveringsadresse?

Del med dit netværk

LinkedIn Facebook Twitter

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Micha Hansson
Medlemsservice- og webmanager
Simon Bjerremann
Analysechef
Niels Preysz
Medlemschef
Anders Thesbjerg Tang
Netværksansvarlig
Charlotte Ahm
Projektleder
Pernille Trieb
Projektleder
Kim Bruno-Lindby
Event & Marketingchef