Selvhenterne indhenter postbuddet

Ny undersøgelse: Det er lige så populært at hente sine netkøb i kiosker og lignende, som det er at få leveret dem til døren. Forbrugerne er pragmatiske og vælger den nemmeste løsning, mener FDIH. Leverandørerne melder sig klar til at efterleve kundernes krav.

Når de danske forbrugere handler på nettet, får de da varerne leveret direkte til døren?

Nej, faktisk vælger over halvdelen (56 %) af forbrugerne at få sendt deres tøj, sko, cykeludstyr og andre netkøb direkte til en nærliggende kiosk eller dagligvarebutik, hvor de kan hente varen, når de har tid. Det viser FDIHs seneste undersøgelse, som dykker ned i danskernes leveringsvalg. Undersøgelsens resultater overrasker ikke Niels Ralund, adm. direktør i Foreningen for Dansk Internethandel:

”Langt de fleste netbutikker tilbyder i samarbejde med fragtvirksomhederne denne service, og udleveringsstederne skyder hastigt op overalt i landet. Det betyder, at forbrugerne typisk ikke skal bevæge sig ret meget for at hente varen, og samtidig kan de selv kan vælge, hvornår det passer dem at gøre det. For mange er mere en mere bekvem løsning end at sidde hjemme og lytte efter ringeklokken på et bestemt tidspunkt.”

Pragmatikken sejrer

John Romedahl er adm. direktør i DAO365, der har godt 850 pakkeshops fordelt over hele landet, og han er enig i, at forbrugerne tænker praktisk, når de vælger leveringsform: 

”Jeg tror, at langt de fleste kunder foretrækker hjemmelevering. Det er jo – når det fungerer – klart det mest bekvemme for modtageren. Men vi ved også, at det ikke altid fungerer, og hvis man først har prøvet, at en hjemmelevering glipper, og man derefter skal vente en dag eller to på at kunne hente varen i kiosk, så begynder man at overveje, om det ikke er nemmere, at få varen sendt direkte til kiosken.” 

DAO365 åbner 10-15 nye udleveringssteder om ugen, selvom John Romedahl er overbevist om, at hjemmelevering igen bliver forbrugernes foretrukne leveringsform: 

”Der vil helt sikkert fortsat være behov for udleveringssteder, fordi kunderne forventer forskellige muligheder. Men jeg tror også, at alle logistikvirksomheder vil blive bedre til at lave præcise, stabile og tilpassede hjemmeleveringer, og derfor kunderne igen begynde at vælge hjemmelevering frem for andre muligheder.”

Posten skruer op

De seneste års stigning i antallet af selvhentere skal også ses i lyset af, at PostNord Danmark i 2011 udvidede deres leveringsformer og åbnede flere udleveringssteder. I dag har logistikgiganten over 1500 udleveringssteder, og samtidig arbejder de på at udvikle hjemmeleveringen, så varerne når frem i første forsøg, forklarer Jørgen Fischer, e-handelsrådgiver hos PostNord:

”Det er til gavn for både pakkemodtager, netbutik og PostNord, at pakken leveres i første hug, når vi er ude på modtagerens adresse. Derfor har vi bl.a. introduceret FlexChange, der giver kunden mulighed for at omdirigere pakken via en sms, ligesom vores postbude er begyndt at ringe til kunderne på telefonen, hvis vi ikke kan få fat i dem ved at ringe på døren. Derudover har omkring 450.000 danske husstande tilmeldt sig vores gratis pakkeordning Modtagerflex, der sikrer, at vi altid leverer pakken et aftalt sted på adressen, selvom man ikke er hjemme.”

Jeg håber, at digitaliseringen og de tilpassede løsninger, der skal gøre fragten mere effektiv, også kan være med til at gøre det billigere for netbutikkerne at sende deres varer.

- Niels Ralund

Hos FDIH glæder Niels Ralund sig over, at logistikvirksomhederne arbejder på at gøre de forskellige leveringsormer endnu bedre. Han har dog også en bøn til virksomhederne:

”Jeg håber, at digitaliseringen og de tilpassede løsninger, der skal gøre fragten mere effektiv, også kan være med til at gøre det billigere for netbutikkerne at sende deres varer. Vi ved nemlig, at den dyre danske fragt er med til at skubbe forbrugerne til udlandet, hvor giganterne lokker med billig eller ligefrem gratis fragt.”

 

Del med dit netværk

LinkedIn Facebook Twitter

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Micha Hansson
Medlemsservice- og webmanager
Simon Bjerremann
Analysechef
Niels Preysz
Medlemschef
Anders Thesbjerg Tang
Netværksansvarlig
Charlotte Ahm
Projektleder
Pernille Trieb
Projektleder
Kim Bruno-Lindby
Event & Marketingchef