Den globale e-handel blomstrer

Den globale e-handel vokser eksplosivt, og i 2017 vil den samlede omsætning runde 1,85 billioner dollars. Kina er det største marked, mens Asien og Europa står for den største vækst

Det er ikke kun de danske forbrugere, der har fået smag for at handle deres dagligvarer, tøj, sko og rejser på nettet. Faktisk buldrer den globale B2C e-handel frem og vil i år vokse med 17 %. Det viser analysen Global Ecommerce Report 2017, som E-commerce Europe står bag. Analysen konkluderer, at det globale forbrug runder 1,85 billioner dollars.

Asien og Europa boomer, Nordamerika sænker farten

Asien kan prale med en e-handelsvækst på 20 %, mens Europa følger trop med en vækst på 19 %.  Væksten i Afrika og Mellemøsten er på 11 %, som er en smule højere end i Nordamerika, der med en vækst på 9 % har sænket vækstfarten en smule.

Asiens vækst er ikke mindst trukket af Kina, der med et forbrug på – hold nu fast – 681 mia. dollars er det klart største e-handelsmarked. Kina er betydelig større end de USA og Storbritannien, der med forbrug på henholdsvis 438 mia. dollars og 196 mia. dollars kommer ind på de efterfølgende pladser. Storbritannien kan også glæde sig over, 81 % af landets forbrugere har handlet på nettet det seneste år. Dermed har landet den største %-andel af e-handelsforbrugere.

Facebook og betalingskort hitter

Ikke overraskende viser analysen, at sociale medier har stor betydning for e-handlen. Over halvdelen (53 %) af de globale forbrugere svarer, at sociale medier påvirker deres køb på nettet.

Forbrugernes foretrukne betalingsmetode er med betalingskort, som over halvdelen (54 %) af forbrugerne har brugt det seneste år.

Mistillid er den største barriere

61 % af forbrugerne mener, at de sparer penge, når de handler på nettet, og dermed er pris den væsentligste grund til at handle på nettet. Omvendt er manglende tillid den største barriere for e-handel; 42 % af forbrugerne svarer, at manglende tillid kan få dem til at droppe at handle på nettet.

Del med dit netværk

LinkedIn Facebook Twitter

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Micha Hansson
Medlemsservice- og webmanager
Simon Bjerremann
Analysechef
Niels Preysz
Projektchef
Anders Thesbjerg Tang
Netværksansvarlig
Charlotte Ahm
Projektleder
Pernille Trieb
Projektleder
Kim Bruno-Lindby
Event & Marketingchef