Black Friday – har du styr på reglerne for prismarkedsføring?

Når du reklamerer med gode tilbud, skal retningslinjerne for prismarkedsføring selvfølgelig overholdes. Det gælder også til Black Friday, hvor Forbrugerombudsmanden vil have ekstra fokus på, om reglerne overholdes.

I forbindelse med Black Friday i 2016 tog Forbrugerombudsmanden en række sager op. Resultatet af Forbrugerombudsmandens undersøgelser er endnu ikke offentliggjort, men Tina Morell, chefkonsulent i FDIH, forventer, at Forbrugerbudsmanden også i år vil have særligt fokus på, om reglerne overholdes:

”Reglerne for prismarkedsføring er blevet skærpet. Så jeg opfordrer alle til at tjekke, om de overholder reglerne.”

Hvad siger reglerne?

Når man direkte eller indirekte sammenligner en vares pris med en førpris eller normalpris, gælder følgende:

  • Ved tilbud på enkelte varer skal varen have været solgt til den normalpris, der sammenlignes med, i mindst 6 uger op til Black Friday.
    • Undtagelse: Har varen været omfattet af en kortvarig kampagne indenfor de sidste 6 uger, afbryder denne kampagne som udgangspunkt ikke 6-ugers perioden.
  • Ved kortvarige kampagner (fx Black Friday) – hvor der er rabat på alle varer, dele af et produktsortiment eller en bestemt produktkategori - skal varerne som udgangspunkt også have været solgt til den normalpris, der sammenlignes med, i mindst 6 uger op til Black Friday.
    • Undtagelse: Man kan godt lave kortvarige kampagner, selvom enkelte produkter, der indgår i de grupper af varer, der indgår i tilbuddet, ikke overholder referenceperioden på 6 uger.
  • Selvom reglerne i retningslinjerne i øvrigt er overholdt, kan et Black Friday tilbud være vildledende, hvis et produkt ofte er nedsat som del af et 3-dages tilbud, eller hvis forskellige tilbudstyper kombineres (fx før- og nupris, 3-dages tilbud, mængderabat eller kombinationstilbud), så produktet eller produkterne ud fra en konkret vurdering ikke kan siges at have en reel normalpris. Det er en ny regel, der trådte i kraft september 2017

Hvad er en kortvarig kampagne?

En kampagne af op til 3 dages varighed, hvor der oplyses om en besparelse på samtlige produkter, dele af produktsortimentet eller en bestemt produktkategori. Det kan fx være tilbud af typen: ”20 % på hele shoppen”, ”25% på alle dyner”, eller ”25% på alle hvidevarer af mærket XX”.

Uddrag fra retningslinjerne:

OBS. Punkt 3.6. er en ny regel, der trådte i kraft 1. september 2017.

3.5. Den erhvervsdrivende kan lave kortvarige kampagner af op til 3 dages varighed, hvor der oplyses om en besparelse på samtlige produkter, dele af produktsortimentet eller en bestemt produktkategori, selvom normalprisen for enkelte af produkternes vedkommende ikke har været gældende i en længere periode. En sådan kampagne medfører ikke afbrydelse eller suspension af den længere periode, jf. dog pkt. 3.6.

3.6. En sammenligning med en normalpris kan dog blive vildledende, hvis et produkt meget ofte er nedsat i pris som et tilbud på det enkelte produkt (”før/nu”), som led i en 3dages kampagne efter pkt. 3.5, fordi det indgår i et kombinationstilbud, jf. pkt. 8, eller fordi det sælges med mængderabat, jf. pkt. 9, hvis produktet på grund af en kombination af disse forskellige tilbudstyper, eller i medfør af pkt. 3.5 alene, så ofte er på tilbud, at det ikke kan siges at have en reel normalpris.  

Retningslinjerne for Prismarkedsføring

Forbrugerombudsmandens pressemeddelelse ved ændring af retningslinjerne

 

Del med dit netværk

LinkedIn Facebook Twitter

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Micha Hansson
Medlemsservice- og webmanager
Simon Bjerremann
Analysechef
Niels Preysz
Projektchef
Anders Thesbjerg Tang
Netværksansvarlig
Charlotte Ahm
Projektleder
Pernille Trieb
Projektleder
Kim Bruno-Lindby
Event & Marketingchef