Ugens medlem: Burd – grøn og hurtig levering til døren

Kan en flok cyklister løse udfordringen med last-mile-levering for netbutikker? Ja, mener virksomheden Burd, der efter en udviklingsperiode har fået luft under vingerne.

Hvordan kan man hurtigt, nemt og billigt få butikkernes varer ud til kunderne? Det spørgsmål driller mange e-handlere, men nu er en dansk iværksættervirksomhed klar til at træde til og hjælpe. Fragtvirksomheden Burd vil nemlig lade cykelbude fragte varerne det sidste stykke vej. 

Virksomheden sætter butikker i forbindelse med bude, der leverer varerne til kunden, forklarer Jakob Kristiansen, medstifter af Burd: 

”Vi laver leveringer i Storkøbenhavn for både netbutikker, madfirmaer, kiosker og andre. Vi har blandt andet en del store netbutikker, der bruger os, fordi vi kan tilbyde levering samme dag og på under en time.” 

Ifølge Jakob Kristiansen er det netop hastigheden, der gør Burd attraktiv for netbutikker: 

”Vi ved, at forbrugerne gerne vil have deres varer så hurtigt som muligt, og det kan vi sikre. Samtidig kan forbrugerne via vores app følge vores bude, så de hele tiden kan se, hvor de er. Det giver en god gennemsigtighed og brugeroplevelse.” 

Vi ved, at forbrugerne gerne vil have deres varer så hurtigt som muligt, og det kan vi sikre.

Lokale og billige 

Han understreger, at virksomheden også kan hjælpe med at understøtte de lokale butikker – både dem på strøget og dem på nettet: 

Vi er billige og lokalt forankret, fordi vores bude cykler rundt. Det gør det mere attraktivt for kunderne lige at handle i den lokale delikattesebutik eller tøjbutikken, der også har en netbutik, når de ved, at de kan få varen leveret lynhurtigt.” 

Forbrugerne har også muligheden for at sende varen retur med Burd, og dermed er virksomheden også med til at løse udfordringen omkring returvarer, forklarer stifteren. 

Det koster fra 39 kr. at få hentet og leveret indenfor 45 minutter, og fra 25 kr., hvis leveringen skal være samme dag. 

Jeg tror, at der er stort potentiale i lokale, billige og grønne leveringsmetoder – især byerne, hvor vi kan være med til at fjerne en del af den tunge trafik

Du skal nok ikke bestille en sofa 

Budene – de såkaldte Burds – kører alle på cykel, og det giver selvfølgelig en naturlig begrænsning i forhold til størrelse og afstand, siger Jakob Kristiansen: 

”Vi har et netværk af små distributionscentre i Storkøbenhavn, så last mile vil aldrig være særlig lang for et cykelbud. Men ja, der er helt sikkert et issue omkring varestørrelse, og lige nu kan du eksempelvis ikke bestille en sofa og få den leveret gennem os. Det er dog et område, vi arbejder på, og vi kommer snart med en løsning, så vi også kan fragte de lidt større ting.”

Burd leverer i øjeblikket kun i Storkøbenhavn, men har planer om at flyve videre til flere byer i Danmark og sidenhen Europa: 

”Jeg tror, at der er stort potentiale i lokale, billige og grønne leveringsmetoder – især byerne, hvor vi kan være med til at fjerne en del af den tunge trafik. Derfor har vi også store ambitioner, og om tre år er Burd ikke alene etableret med on-demand og same-day leveringer i hele Danmark, men store dele af Europa,” slutter Jakob Kristiansen. 

Del med dit netværk

LinkedIn Facebook Twitter

Kommentarer

10. nov 2017 Thomas Petersen

Aha. Kunne være en jobmulighed for et fyret postbud som mig. Men er ansættelsesforholdene iorden for budene, eller er det endnu et led i rækken af prækariserende småjobs, som nye iværksættere er så glade for at bruge.

10. nov 2017 Søren

Hej Thomas Det kunne det da være. Giv Burd et kig på www.burd. Jeg tror, at du vil blive positivt overrasket. Mvh. Søren/FDIH

10. nov 2017 Thomas Petersen

Hm. Ifølge hjemmesiden skulle en enkelt tur på 3 km give 402,5 kr. til buddet. Lyder lige lovlig flot. Mon ikke der skulle stå 0,75 kr. ekstra pr. kilometer (ikke meter). Så er prisen på samme tur lidt under 28 kr. Kan også være pr. 100 meter, men det ændrer ikke meget. Altså skal der 25-30 afleveringer pr. dag til at give en OK fuldtidsløn. Næppe sandsynligt. Så min konklusion er: Endnu et prækariserende minijob, som ingen kan leve af.

10. nov 2017 Søren

Hej Thomas. OK. Prøv at tage en snak med dem, hvis du vil vide mere. Mvh. Søren/FDIH.

13. nov 2017 Rasmus

Hej Thomas, Jeg arbejder ved Burd, og vi er meget interesserede i at høre dine kommentarer omkring vores model, få dine inputs, osv. Og måske en snak kunne få dig omvendt ;) Du må meget gerne hive fat i mig, hvis du kunne tænke dig dette. Ps. på siden står der øre - ikke kroner. Så for en tur på 3 km ville du få 31.25 kr, og dertil feriepenge og pension. Du har helt ret i, at det betyder, man skal køre omkring 26 ture om dagen, før det kan give en fuldtidsløn. Og det er netop det, vi tilbyder. Mvh Rasmus

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Micha Hansson
Medlemsservice- og webmanager
Simon Bjerremann
Analysechef
Niels Preysz
Medlemschef
Anders Thesbjerg Tang
Netværksansvarlig
Charlotte Ahm
Projektleder
Pernille Trieb
Projektleder
Kim Bruno-Lindby
Event & Marketingchef