Nyt sikkert Dankort afliver kortsvindel ved e-handel

Dankort Secured by Nets virker efter hensigten, så svindlen hos nogle butikker helt forsvinder, og politiet opfordrer flere til at tilslutte sig ordningen.

Siden Elgiganten koblede sig på Dankort Secured by Nets, har butikken ikke indgivet anmeldelser om svindel med Dankort ved e-handel, oplyser Københavns Politi. Her opfordrer vicepolitiinspektør Trine Møller til, at flere netbutikker tilslutter sig ordningen.

Politiet kan ikke selv stoppe den stigende økonomiske kriminalitet, og specielt sager med misbrug af kortoplysninger ser ordensmagten mange af.

- Selv om vi sætter store ressourcer ind, så kan vi ikke knække den kurve alene. Dertil er samfundet i dag simpelthen for digitalt. Derfor skal vi alle hjælpe til, for at imødegå den slags svindel, siger vicepolitiinspektør Trine Møller fra afdelingen for økonomisk kriminalitet.

FDIH er rigtigt godt tilfredse med udviklingen, der klart opfylder forventningerne til ordningen, hvor den dyre svindel stoppes, inden den kan gennemføres. Kundens Dankort og mobiltelefon udgør de to separate led i sikkerheden, så kunden får en SMS med engangskode, når der købes for mere end 450 kr., mens køb under grænsebeløbet fortsætter uændret. Langt den største del af svindlen skete tidligere for køb over 450 kr., mens det største antal transaktioner ligger under 450. kr.

”Flere medlemmer har samme oplevelse som Elgiganten, så vi opfordrer alle til at tilslutte sig ordningen, hvor stort set alle PSP’ere nu tilbyder ordningen. Vi har været i dialog med Nets omkring udviklingen, og FDIH har i hvert fald fået aflivet Nets’ gebyr på chargeback-sager, når butikken er tilmeldt Dankort Secured by Nets,” siger kommunikationschef Henrik Theil, FDIH.

FDIH er enig med politiet i, at der skal en fælles indsats til, hvor alle aktører gør en indsats. Derfor deltager vi i FIT – Forum mod økonomisk IT-kriminalitet, hvor deltagerne i fællesskab arbejder for at forebygge økonomisk kriminalitet. Her sidder vicepolitiinspektør Trine Møller for bordenden i styregruppen.

Del med dit netværk

LinkedIn Facebook Twitter

Kommentarer

3. nov 2017 Lisbet Brink

Men har I mon undersøgt, hvad det koster netbutikkerne på deres salg og gennemførte transaktioner, at det bliver mere besværligt for kunderne? Det synes jeg kunne være en rigtig interessant oplysning. Et eventuelt fald i omsætningen skal jo holdes op imod den udgift, man tidligere har haft på svindel.

3. nov 2017 Søren/FDIH

Hej Lisbet og tak for din kommentar. Vi har en undersøgelse, som viser, at 8 ud af 10 netbutikker svarer, at det ikke påvirker konverteringsraten, så det er jo positivt. Den finder du i denne artikel. https://www.fdih.dk/nyheder/2017/juni-2017/danske-netbutikker-mister-millioner-til-svindlere Generelt er feedbacken fra virksomhederne, at det fungere godt: Det mindsker svindlen og påvirker ikke konverteringen nævneværdigt. Mvh. Søren/FDIH

3. nov 2017 Thomas Jensen

Hej Så mangler vi snart bare at Nets' egen PSP bliver klar m. produktet (som de skulle have været for et år siden). Sikkert først da bliver det obligatorisk for alle. Eller er det for perfid en kommentar ? :) vh thomas

3. nov 2017 Lisbet Brink

Det lyder jo meget godt med 8 ud af 10. Men datagrundlaget er jo mildt sagt meget spinkelt... Der er 80 virksomheder, der har svaret. Ud af dem har kun 31% af dem 3D secure koblet på. Dvs. at datagrundlaget består af 25 virksomheder. 70% af de 80 butikker har et tab på under 10.000 kr. om måneden, så det er sørme ikke ret meget, at omsætningen skal falde før, at 3D secure er en rigtig dårlig business case. Jeg mener, at man som butik bør kunne vælge, om man ønsker at tage den øgede risiko ud fra ens egen risikovurdering/business case.

3. nov 2017 Søren

Hej Lisbet, du har ret i, at datagrundlaget er spinkelt. Undersøgelsen er også af lidt ældre dato. I vores netværk er responsen dog stadig, at det virker og ikke går udover konvertering. Diskussionen kører også i Netværket for Digitale Købmænd på Facebook. Mvh. Søre/FDIH

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Micha Hansson
Medlemsservice- og webmanager
Simon Bjerremann
Analysechef
Niels Preysz
Medlemschef
Anders Thesbjerg Tang
Netværksansvarlig
Charlotte Ahm
Projektleder
Pernille Trieb
Projektleder
Kim Bruno-Lindby
Event & Marketingchef