Nye tal: Forbrugerne går shop-amok på Black Friday

Netbutikkerne kan se frem til en forrygende travl dag, når det amerikanske udsalgsfænomen Black Friday rammer Danmark. Forbrugerne gør nemlig klar til at svinge Dankortet og købe tøj, sko og elektronik som aldrig før.

En uge før det amerikanske udsalgsfænomen vælter ind over Danmark, er butikkerne ved at forberede sig til det, der meget vel kan blive den største handelsdag i Danmark nogensinde.  

”Black Friday bliver så vild i år. Vi kommer til at give den max gas, og vi satser på, at dagen bliver 50 % større end sidste år – som også var vild,” siger Jacob Risgaard, partner og marketingchef i den nordjyske netgigant Coolshop.dk.

Han er ikke i tvivl om, at Black Friday bliver årets helt store shoppedag på nettet:

”Vi regner med, at 70 % af alle danske forbrugere mellem 18 og 65 år, der vil handle på nettet, kommer forbi vores side, så der bliver tryk på.”

Ifølge Foreningen for Dansk Internethandels nyeste analyse har de danske virksomheder god grund til at have høje forventninger. Analysen viser nemlig, at 9 ud af 10 (95%) forbrugere kender til udsalgsdagen. I 2016 var det kun 6 ud af 10 forbrugere, der kendte til dagen:

”Når 95 % af danskerne kender til Black Friday, så vi må sige, at dagen på ganske kort tid er blevet en meget etableret udsalgsdag, og derfor kan virksomhederne godt forberede sig på en hæsblæsende dag,” siger Niels Ralund, adm. direktør i FDIH.

Dyk ned i hele analysen om Black Friday.

Vi regner med, at 70 % af alle danske forbrugere mellem 18 og 65 år, der vil handle på nettet, kommer forbi vores side, så der bliver tryk på.

- Jacob Risgaard, Coolshop.dk

Stilhed før stormen

Sidste år brugte de danske forbrugere mere end 2 mia. kr. alene på Dankortet på Black Friday, og dermed blev dagen den største shoppedag nogensinde i Danmark. Alligevel forventer Niels Ralund, at Black Friday rammer med endnu større kraft i år.

Han henviser til, at hver tredje (31%) forbruger planlægger at handle på dagen, og hver fjerde forbruger (23%) har udskudt et køb i forventning om, at varen kan findes til spotpris på Black Friday.

”Vi ser en tendens til, at forbrugerne lige holder fingrene lidt fra købsknappen inden Black Friday, og når udsalgsdagen så rammer, så går de virkelig til den.”

Vi ser en tendens til, at forbrugerne lige holder fingrene lidt fra købsknappen inden Black Friday, og når udsalgsdagen så rammer, så går de virkelig til den.

- Niels Ralund, FDIH.

Delte meninger

Selvom Black Friday har udviklet sig til den største salgsdag for rigtig mange netbutikker, er det ikke alle, der er lige vilde med det amerikanske fænomen. Hos børnetøjsbutikken Luksusbaby.dk er ejer Ann-Louise Aasted ikke stor fan af ideen om, at produkterne skal sælges til en spotpris lige op til julehandlen. Derfor vil butikken kun have enkelte sæsontilbud, og der er ikke blevet brugt penge på at markedsføre dagen. Alligevel forventer Ann-Louise Aasted, at dagen bliver travl:

”Man skal ikke undervurdere, at kunderne er i købehumør den dag, og så kommer de alligevel forbi butikken for at tjekke, om vi har sat varen ned. Har vi ikke det, så vil mange alligevel købe den, fordi de skal have eks. juletøjet nu, eller også har de planlagt at købe noget som julegave.”

Hos FDIH kan Niels Ralund godt forstå, at butikkerne ærgrer sig over, at årets travleste periode bliver kickstartet af en ekstrem tilbudsdag:

”Det er en svær balance, for uanset om man bryder sig om dagen eller ej, så forventer kunderne, at de kan gøre et kup. Hvis butikken ikke er med på udsalgsbølgen, kan man risikere, at kunderne finder en anden butik, der kører med tilbud.”

Travlhed på nettet og på strøget

Black Friday var oprindeligt et fænomen i de fysiske butikker, men i dag er det i høj grad et digitalt udsalgsfænomen. 51 % af forbrugerne forventer at handle i en danske netbutik, mens 50 % vil handle i en fysisk butik. 20 % forventer at handle i en udenlandsk netbutik.

Forbrugerne vil især kigge efter gode tilbud på tøj, sko og smykker, men indkøbskurvene vil også blive fyldt med elektronik, hårde hvidevarer og ting til hjemmet.

 

Del med dit netværk

LinkedIn Facebook Twitter

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Micha Hansson
Medlemsservice- og webmanager
Simon Bjerremann
Analysechef
Niels Preysz
Medlemschef
Anders Thesbjerg Tang
Netværksansvarlig
Charlotte Ahm
Projektleder
Pernille Trieb
Projektleder
Kim Bruno-Lindby
Event & Marketingchef