Hvad har chatbots og international logistik til fælles?

Begge emner er for nyligt blevet diskuteret i FDIHs netværksgrupper. Her følger en lille reportage fra møderne om online kundeservice og cross border.

Både Online Kundeservice-gruppen, Cross Border Jylland gruppen og DSMA-gruppen har mødtes for nylig.

Det har været spændende netværksmøder med ca. 30 deltagere i alt fra forskellige medlemsvirksomheder i FDIH. 

Når chat-bots sænker parader

Da netværksmødet i online kundeservice startede, var det tydeligt, at flere deltagere var skeptiske over for chatbot. ”De er ikke kloge nok” og ”de kommer til at give kunderne dårlige oplevelser” var noget af den skepsis, som blev udtrykt i starten af netværksmødet.

Deltagernes skepsis over for chatbots blev dog blødt op i løbet af mødet. Det var folkene fra BotXO, som fik sænket paraderne over for chatbots. Det skete bl.a. ved at vise og give deltagerne mulighed for at teste  den chatbot-løsning, som implementeres hos en stor dansk e-handler sidst i november. Chatbotten kører gennem Facebook Messenger og viste mange spændende potentialer. Flere deltagere skulle vist hjem og undersøge mulighederne nærmere 

Vil du læse mere om perspektiverne i Artificial intelligence og chatbots, anbefaler vi disse artikler fra Zetland, Sleeknote og Techemergence.com

Når pakker flyttes over grænser

Cross Border Jylland-gruppen tog på det seneste møde fat på et af de svære udfordringer, når danske e-handlere for alvor krydser grænser: Logistik. 

Særligt returlogistik er en udfordring for flere e-handlere, og der blev derfor delt både gode og dårlige oplevelser og forklaringer af, hvordan de forskellige webshops havde fået løst deres udfordringer. Her er et par hovedpointer fra mødet: 

  • Flere havde både i udlandet (og i Danmark) oplevet, at det gav (væsentligt) højere konvertering, når kunder havde mulighed for at vælge mellem flere forskellige leverandører til at levere pakken.
  • Flere var meget bevidste om at have de logistikleverandører, som oftest var brugt på det enkelte eksportmarked. Fokus var på, hvad kunder gerne ville have, for at det ikke blev en årsag til at kunden forlod kurven.
  • Flere havde gode erfaringer med at vedlægge returlabel og samtidigt skrive tydeligt både på websiden og i pakken sammen med varen, at returlabelen kunne bruges, men at det kostede et mindre beløb, som ville blive fratrukket købsprisen, når beløbet blev tilbagebetalt. 

På mødet stod det også klart, at der er få nemme løsninger og potentiale for at få grå hår, når temaerne Cross Border og logistik skal kombineres. Efter en god snak rundt om bordet, havde alle haft mulighed for at høre om de andre deltageres løsninger, spørge ind og få feedback på egne løsninger. 

Er du mere nysgerrig på logistik, så tag evt. et kig på FDIHs nye logistikanalyse, som netop er blevet tilgængelig for medlemmer af FDIH.

Vil du ikke gå glip af FDIHs netværkstilbud? 

Vil du også netværke med andre FDIH’ere, er der masser af muligheder: 

  • Først og fremmest bør du blive medlem af Netværket for digitale købmænd, hvor mere end 850 andre e-handlere deler viden og hjælper hinanden.
  • Du kan deltage i Netværksdagen, som næste gang afholdes hos PostNord på Amager 30. januar. Det koster ikke noget at deltage, når du er medlem af FDIH.
  • Deltage i åbne netværksmøder på FDIHs konferencer. Tilmeld dig E-handel Danmark i Aarhus 14. marts, hvor der vil blive afholdt flere åbne netværksmøder i løbet af dagen.
  • Bliv medlem af en af FDIHs netværksgrupper

Del med dit netværk

LinkedIn Facebook Twitter

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Micha Hansson
Medlemsservice- og webmanager
Simon Bjerremann
Analysechef
Niels Preysz
Medlemschef
Anders Thesbjerg Tang
Netværksansvarlig
Charlotte Ahm
Projektleder
Pernille Trieb
Projektleder
Kim Bruno-Lindby
Event & Marketingchef