Fakta: Netbutikkerne har kæmpe forventninger til Black Friday

8 ud af 10 netbutikker inviterer kunderne på tilbud, når fænomenet Black Friday rammer Danmark. ”Det bliver en kæmpe dag, hvor vi kommer til at tjene penge, men det påvirker vores salg markant i perioden op til Black Friday,” svarer butikkerne i ny undersøgelse.

Forbrugerne er garanteret gode tilbud og besparelser, når de fredag går på nettet for at lede efter alt fra tøj til cykler og vaskemaskiner. Udsalgsfænomenet Black Friday rammer nemlig Danmark d. 24. november, og i år er 8 ud af 10 netbutikker klar til at forkæle forbrugerne med gode tilbud. Det viser FDIHs undersøgelse blandt danske netbutikker.

Holder I Black Friday i år? (131 svar)

”Black Friday startede som en indkøbsdag på strøget, men i dag er det i høj grad en digital dag, hvor netbutikkerne kan forvente at få super travlt,” siger Niels Ralund, adm. direktør i FDIH.

Netbutikkerne selv er ikke tvivl om, at der bliver fart på, når dagen rammer. Mere end hver femte butik (21,4%) forventer, at Black Friday i år bliver mindst 50 % større end sidste år. Hver tredje butik (37%) forventer, at dagen bliver mindst 25 % større.

Hvordan forventer du, at Black Friday bliver i forhold til sidste år? (104 svar)

Vi tjener penge, men..

Black Friday er en omdiskuteret dag, og mange virksomheder har udtrykt irritation over, at udsalgsdagen rammer lige inden den travle juleperiode. I undersøgelsen svarer 7 ud af 10 netbutikker, der har holdt Black Friday før, dog, at de tjener penge på dagen. Halvdelen af butikkerne, der er Black Friday-jomfruer, forventer, at dagen går i plus.

Alt i alt, tjener I penge på Black Friday? (104 svar)

 ”Det er positivt, at butikkerne forventer at tjene penge, og så må vi bare håbe, at det kan opveje den manglende købelyst, som kunderne har i tiden op til Black Friday,” siger Niels Ralund.

Han påpeger, at netbutikkerne i undersøgelsen giver udtryk for, at salget op til Black Friday dykker. Hver femte butik svarer, at salget enten er dødt eller hårdt ramt. 

Hvordan er salget påvirket op til Black Friday? (104 svar)

Som muligt modtræk til en død salgsperiode op til Black Friday har en del butikker valgt at udvide Black Friday til en Black Week eller forlænge dagen med weekenden og den efterfølgende mandag (Cyber Monday). Det er faktisk under halvdelen (46%) af de butikker, der holder Black Friday, som holder sig til fredagen alene. 

Holder I kun Black Friday om fredagen? (104 svar)

Hvor stor bliver Black Friday i forhold til en normal fredag? (130 svar )

Del med dit netværk

LinkedIn Facebook Twitter

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Micha Hansson
Medlemsservice- og webmanager
Simon Bjerremann
Analysechef
Niels Preysz
Medlemschef
Anders Thesbjerg Tang
Netværksansvarlig
Charlotte Ahm
Projektleder
Pernille Trieb
Projektleder
Kim Bruno-Lindby
Event & Marketingchef