Facebooks nye løsning kan ændre dansk e-handel

De danske brugere på verdens største sociale medie får snart mulighed for at købe og betale for varer direkte gennem Messenger. Eksperter vurderer, at Facebook bevæger sig mod at blive en handelsplatform, og det kan få stor betydning for både virksomheders salg, trafik og markedsføring.

I december 2016 erhvervede Facebook sig en e-pengelicens af Central Bank of Ireland, og dermed fik den amerikanske gigant mulighed for at håndtere og gennemføre brugernes betalinger i hele EU.

Efter et års ventetid tyder det på, at Facebook nu er klar til at rulle løsningen ud for de mere end 3 mio. danske brugere.

”Der er flere tegn på, at Facebook​ ​er​ ​i​ ​gang​ ​med​ ​at​ ​udvikle​ ​funktionerne​ ​i​ ​shop-delen, og det tyder på, at det netop er den nye betalingsfunktion, der bliver bygget på,” siger Mads Sønderberg, Facebook​ ​Ekspert​ ​hos​ ​online ​marketingbureauet Green.Click.

Mads Sønderbergs fornemmelse bliver underbygget af, at ​selve​ ​betalingsfunktionen​ ​helt​ ​kortvarigt​ var ​synlig​ ​onsdag​ ​d.​ ​8.​ ​november.

Billede: Screendump taget af Green.Click.

Fra medie til handelsplatform

Med Facebooks forventelige indtog på betalingsmarkedet vil den amerikanske gigant tage et stort skridt mod at blive en handelsplatform ala Amazon, vurderer Niels Ralund, adm. direktør i FDIH:

”Hvis det her slår igennem, og Facebooks mange milliarder brugere får adgang til at købe søge og købe varer direkte i Facebook, så kan Facebook blive en yderst interessant aktør på det internationale e-handelsmarked. Og det vil uden tvivl være noget, som virksomhederne skal forholde sig til.”

Hvis det her slår igennem, og Facebooks mange milliarder brugere får adgang til at købe søge og købe varer direkte i Facebook, så kan Facebook blive en yderst interessant aktør på det internationale e-handelsmarked.

- Niels Ralund

Kan øge salget, men..

Ifølge Jan Damsgaard, professor og leder af CBS’ digitaliseringsafdeling, er der for virksomheder god grund til at holde øje med den løsning, som Facebook barsler med:

”Forestil dig, at du vil tilbyde hotelværelser, badebukser eller noget helt tredje til kunder, som netop har købt flybilletter til Spanien. Den mulighed får du med Facebooks nye løsning. Facebook kan finde kunderne til dig og lade dem købe varerne hos dig, uden at de skal klikke videre til en hjemmeside. Det kan være med til at øge salget, fordi købsrejsen bliver lettere.”

Professoren vurderer, at Facebook vil implementere betalingsløsningen i Messenger, og det betyder, at al korrespondance mellem forbrugere og virksomhed foregår og gemmes ét sted:

”Det giver virksomheden en god mulighed for at skabe en relation med kunderne, fordi virksomheden kan indgå en kontinuerlig dialog med kunderne, hvor man følger op på salget, tilbyder relevante varer, svarer på servicespørgsmål og så videre. Samtidig kan kunderne nemt skrive til virksomheden, og man kan altid gå tilbage og se, hvad man tidligere har aftalt.”

virksomheden kan indgå en kontinuerlig dialog med kunderne, hvor man følger op på salget, tilbyder relevante varer, svarer på servicespørgsmål og så videre.

- Jan Damsgaard

Niels Ralund kan godt se de potentielle fordele for virksomhederne. Men virksomhederne skal tænke sig godt om, inden de slår pjalterne sammen med den amerikanske gigant:

”Det kan give mening for virksomhederne, fordi købsrejsen bliver mere enkel, og det kan skabe mersalg. Jeg kan dog forestille mig, at det kan blive dyrere for virksomhederne at nå ud til kunderne via Facebook, og en del af trafikken til netbutikkens egen side vil selvfølgelig også forsvinde. Det er en ret stor beslutning for virksomhederne, for det vil ændre deres forretning markant.”

Jan Damsgaard er enig i, at virksomhederne skal holde mulighederne for mersalg og enkel adgang til kundekommunikation op imod, at de overlader kundedata og trafik til Facebook. Han mener dog, at det kun er de helt store virksomheder, der vil bekymre sig om det. For de små og mellemstore virksomheder vil fordelene vægte højere:

”Jeg tror, at det at kan øge salget, fordi du kan nå ud til rigtig mange potentielle kunder. På sigt vil det også styrke handlen på tværs af grænserne, fordi forbrugerne har tillid til, at når de betaler gennem Facebook, så er der styr på det, og derfor vil de ikke overveje, at de nu køber hos en netbutik i et andet land. Det kan de danske virksomheder også udnytte til at styrke eksporten. ”

Den udgift vil Facebook have dækket, og det bliver sandsynligvis virksomhederne, der indirekte kommer til at betale for det, fordi annoncepriserne stiger.

- Jan Damsgaard

Hvem skal betale?

Jan Damsgaard ser et stort potentiale i betalingsløsningen, men meget afhænger af, hvor meget virksomheder som Facebook skal betale for at bruge bankernes system:

”Facebook skal som alle andre betale for at bruge systemet. Den udgift vil Facebook have dækket, og det bliver sandsynligvis virksomhederne, der indirekte kommer til at betale for det, fordi annoncepriserne stiger. Og det bliver det springende punkt for virksomhederne: Hvor meget skal de betale ekstra for at få adgang til en løsning, som kan give dem mersalg?”  

Del med dit netværk

LinkedIn Facebook Twitter

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Micha Hansson
Medlemsservice- og webmanager
Simon Bjerremann
Analysechef
Niels Preysz
Medlemschef
Anders Thesbjerg Tang
Netværksansvarlig
Charlotte Ahm
Projektleder
Pernille Trieb
Projektleder
Kim Bruno-Lindby
Event & Marketingchef