Black Friday: Forbrugerombudsmanden retter kritik mod tre virksomheder

I forbindelse med Black Friday i 2016 tog Forbrugerombudsmanden en række sager op. Det har resulteret i indskærpelser over for tre store butikskæder, som ifølge Forbrugerombudsmanden brød reglerne om prismarkedsføring.

Butikkerne tilbød rabatter på 20 – 50 % på udvalgte varekategorier i anledning af Black Friday, men de oplyste besparelser var baseret på et vildledende grundlag, forklarer Forbrugerombudsmanden, Christina Toftegaard Nielsen: 

”Det nytter ikke noget, at forretningerne reklamerer med større besparelser, end der reelt er tale om. Når man reklamerer med et tilbud med en bestemt besparelse en bestemt dag som for eksempel Black Friday, så skal besparelsen naturligvis være reel. Hvis man kunne have fået varen ligeså billigt eller måske endda billigere de fleste dage i månederne inden Black Friday, er Black Friday besparelsen vildledende.” 

Sagerne 

En af forretningerne havde en hovedpude på tilbud til 600 kr., hvilket var svarende til en rabat på 50 % af hovedpudens normalpris på 1199 kr.  Hovedpuden havde dog allerede været til salg for 600 kr. i størstedelen af tiden i månederne op til Black Friday. 

Forretningen havde også en dyne på tilbud til 1000 kr., hvilket svarede til en rabat på 50% af dynens normalpris på 2000 kr. Dynen havde dog kostet 1500 kr. det meste af tiden i de seneste seks måneder forud for Black Friday – med undtagelse af de to dage forinden hvor dynen sat op til 2000 kroner. 

En anden forretning tilbød 20 % rabat på alle deres døre af et specielt mærke i anledning af Black Friday. Denne rabat resulterede i en pris på 1079 kr. for en af dørene. Denne dør havde dog få dage forinden kun kostet 899 kr., og havde tilmed været til salg for 749 kr. få uger før Black Friday. 

Den tredje forretning tilbød 20% procent i rabat på en vaskemaskine. Til trods for rabatten var vaskemaskinen dyrere på Black Friday, end den havde været i de forudgående 42 dage – bortset fra 5 dage inden Black Friday. 

Derfor brød virksomhederne reglerne 

Forretningerne brød reglerne, fordi nogle af de varer, der indgik i tilbuddet havde været på tilbud så ofte, at de slet ikke havde en normalpris, der kunne retfærdiggøre et udsagn om, at kunden sparede en vis procentdel. 

”Reglerne i retningslinjerne er blevet skærpet, så det nu udtrykkeligt fremgår, at uanset om reglerne i retningslinjerne er overholdt, så kan der være tale om vildledning, hvis en vare er på tilbud så ofte, fx som led i en 3 dages kampagne, før- og nupris, kombinationssalg mv., at man ikke kan sige, at varen har en reel normalpris”, siger Tina Morell, chefkonsulent i FDIH. 

Hun fortsætter:

”Der er ikke frit slag, bare fordi det er en kortvarig kampagne, som Black Friday.” 

Læs mere i FDIH’s opdaterede guide for prismarkedsføring

Få styr på reglerne med FDIHs opdaterede guide

Del med dit netværk

LinkedIn Facebook Twitter

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Micha Hansson
Medlemsservice- og webmanager
Simon Bjerremann
Analysechef
Niels Preysz
Medlemschef
Anders Thesbjerg Tang
Netværksansvarlig
Charlotte Ahm
Projektleder
Pernille Trieb
Projektleder
Kim Bruno-Lindby
Event & Marketingchef