Zalando storhitter hos forbrugerne

Danskerne bruger rekordmange penge i udenlandske netbutikker, hvor særligt Zalando er et hit. Den stigende udenlandshandel bekymrer FDIH, som opfordrer politikerne og SKAT til at sikre fair konkurrence, som kunderne ønsker.

Medarbejderne i den digitale tøjbutik Zalando kan klappe sig selv på skuldrene. I 2016 øgede giganten omsætningen med 23 % og satte dermed ny rekord. Den tyske virksomhed bør dog også sende en stor tak til de danske forbrugere. FDIH’s analyse viser nemlig, at en fjerdedel (27 %) af de danske netforbrugere i 2016 handlede på Zalando. 24 % var et smut forbi Amazon.

I hvilke af følgende butikker har du handlet i 2016?

Ifølge FDIH E-handelsanalyse er det lavere pris og større sortiment, der får forbrugerne til at klikke løs på de udenlandske netbutikker. 38 % af forbrugerne svarer dog også, at hvis de føler sig trygge ved at handle i den udenlandske netbutik, så betyder en mulig besparelse mindre:

”De danske netbutikker er heldigvis rigtig gode til at give kunderne en god oplevelse, men de store udenlandske butikker er også skrappe til det, og derfor føler kunderne sig trygge hos dem,” siger Niels Ralund, adm. direktør i FDIH.

En ond cirkel

Niels Ralund er ikke chokeret over, hvor mange danskere der handler i Zalando, for danskerne brugte i 2016 brugte 32 mia. kr. i udenlandske netbutikker. Det er en stigning på 20 % i forhold til 2015. Hvis den udvikling skal vendes, er det ikke nok blot at sige, at netbutikkerne skal blive dygtigere, mener brancheformanden:

”Selvfølgelig kan butikkerne blive dygtigere, men vi skal også sørge for, at de har de rette vilkår. Og sandheden er, at butikkerne er pressede af høje omkostninger og udenlandske netbutikker, der ikke altid får betalt den korrekte moms. Samtidig er der stor kamp om de kvalificerede medarbejdere, og det er svært at blive dygtigere, hvis du ikke kan få den nødvendige viden ind.”

Han henviser til en FDIH undersøgelse fra juni 2016, der viser, at femte danske e-handelsvirksomhed har opgivet at hyre nye medarbejdere, fordi kvalifikationerne mangler. Samtidig viser en nye DESI-undersøgelse, at selvom Danmark er det mest digitale land i Europa, så er andre lande bedre til at uddanne digitale specialister:

”Det kan hurtigt blive en ond cirkel, hvor de store butikker snupper talenterne og kunderne, og derfor skal vi hurtigst muligt sætte fut i de digitale og kommercielle uddannelser, så vi kan tage konkurrencen op.” 

Danskerne vil have fair konkurrence

I december 2016 kom det frem, at SKAT ikke benytter de redskaber, de har fået, til at tjekke, om udenlandske netbutikker betaler den korrekte moms, når de sælger til danske forbrugere. Det bekymrer FDIH, da det – udover at gøre livet surt for danske netbutikker – koster statskassen 500-600 mio. kr. årligt. Den bekymring deler de danske forbrugere tilsyneladende.

Ifølge FDIH’s analyse vil godt hver tredje forbruger (35 %) ikke handle i en udenlandsk netbutik, hvis butikken ikke betaler den korrekte moms.

Det glæder Niels Ralund:

”Men det er bare meget svært for forbrugerne at vide, om butikken betaler den korrekte moms. Butikkerne skilter jo ikke ligefrem med det, og derfor bliver det ofte blot til gode intentioner. Det bør være SKAT’s opgave at sikre, at butikkerne følger reglerne, og derfor opfordrer vi endnu engang SKAT til at bruge deres værktøjer. Det vil glæde både statskassen, butikkerne og forbrugerne.” 

Del med dit netværk

LinkedIn Facebook Twitter

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Micha Hansson
Medlemsservice- og webmanager
Simon Bjerremann
Analysechef
Niels Preysz
Medlemschef
Anders Thesbjerg Tang
Netværksansvarlig
Charlotte Ahm
Projektleder
Pernille Trieb
Projektleder
Kim Bruno-Lindby
Event & Marketingchef