Sådan finder du din næste medarbejder

Mange digitale virksomheder leder med lys og lygte efter nye medarbejdere med de rette kompetencer. Konkurrencen er benhård, så hvordan finder du den helt rigtige profil, der kan løfte din virksomhed? Vi har spurgt en rekrutteringsekspert.

Erhvervsstyrelsens beregninger konkluderer, at der i 2030 vil mangle 19000 digitale medarbejdere i Danmark. Allerede nu er behovet for digitale medarbejdere dog større end udbuddet. FDIH’s undersøgelse fra juni 2016 viser, at hver femte virksomhed har opgivet at finde nye digitale medarbejdere. Det stiller selvsagt krav til virksomhederne, når de begynder den vigtige proces med at finde den nye medarbejder.

Virksomheden DigitalCareer, der specialiserer sig i at hjælpe virksomheder med at finde de rette medarbejdere, har ført mere end 30 virksomheder sammen med nye digitale medarbejdere. Vi har bedt adm. direktør Brian Hansen om at forklare, hvordan virksomheder optimerer processen med at finde nye medarbejdere.

”Det vigtigste er at være proaktiv. Det betyder, at virksomheden skal tænke et halvt og gerne et helt år frem i tiden, så de ved, hvad de får brug for. Ofte ser vi, at virksomhederne første begynder at lede efter en ny medarbejder, når behovet er opstået, og så går der måske et halvt år, inden medarbejderen er fundet og faldet til på arbejdspladsen. Det betyder, at de digitale kompetencer ikke er tilstede, når behovet er der, og det er problematisk.”

DigitalCareer arbejder derfor med begrebet workforce planning, der betyder, at virksomhederne skal planlægge, hvilke medarbejdere de får brug for, for at kunne følge strategien.

Virksomheden skal tænke et halvt og gerne et helt år frem i tiden, så de ved, hvad de får brug for.

- Brian Hansen

Specialist eller blæksprutte?

Brian Hansen forklarer også, at virksomhederne skal være opmærksomme på at prioritere strategien benhårdt:

”Der er mange specialområder, hvor det kan være fordelagtigt at få mere viden ind. Det er dog ikke realistisk at finde eksempelvis en digital marketingmedarbejder, der kan alt. Derfor skal virksomheden være helt sikker på, hvad de mangler for at kunne følge strategien. De skal skære ind til benet.”

På trods af, at der er mange forskellige områder inden for eksempelvis marketing, så kan opgaverne deles ind i klynger, hvor der er sammenhæng mellem kompetencer. Eksempelvis er viden om Google Analytics en samlende kompetence for en medarbejder, der skal arbejde med SEO, SEM og webanalyse. Derfor kan virksomhederne godt gå efter en Google-blæksprutte, men de skal være klar over, hvad medarbejderen ikke skal lave:

”Problemet opstår, når virksomheden også vil have Google-blæksprutten til at opdatere CMS-systemet og lave indhold til de sociale medier. Derfor skal du vide, hvilke opgaveklynger din nye medarbejder skal arbejde med – og især hvad de ikke skal arbejde med.”

 

Del med dit netværk

LinkedIn Facebook Twitter

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Micha Hansson
Medlemsservice- og webmanager
Simon Bjerremann
Analysechef
Niels Preysz
Projektchef
Kim Bruno-Lindby
Event & Marketingchef
Anders Thesbjerg Tang
Netværksansvarlig
Charlotte Ahm
Projektleder