Nethandel giver kunder i de fysiske butikker

Forbrugerne vender i stigende grad ryggen til den traditionelle leveringsform og henter i stedet deres netkøb i de fysiske butikker. Det giver butikkerne en god mulighed for at øge omsætningen.

Synet af en medarbejder fra PostNord, GLS eller Bring foran et dansk hjem kan i fremtiden blive et sjældent syn. Danskerne er nemlig så småt ved at vinke farvel til den traditionelle leveringsform, hvor de får leveret deres netkøb på hjemmeadressen. I stedet vælgere flere og flere at hente deres pakker i et supermarked, på en tankstation eller i en kiosk. Det viser FDIH E-handelsanalyse.

”Det er stadig flertallet, der får leveret på privatadressen, men antallet falder år for år. Omvendt så stiger andelen af selvhentere markant,” siger Henrik Theil, Kommunikationschef hos FDIH. 

Godt nyt for de fysiske butikker

Selvhenter-udviklingen er ifølge Henrik Theil godt nyt for de fysiske butikker, der får en oplagt mulighed for at få den pakke-hentende-forbruger til også at handle i butikken. Det bekræfter Jens Juul Nielsen, Informationsdirektør hos Coop, der har flere butikker, hvor kunderne kan hente deres pakker:

”Det er en rigtig god service for vores kunder, og så giver det os en oplagt mulighed for at øge omsætningen, da flere kunder også vil tage en kurv i hånden og ordne deres indkøb, når de er i butikken.”

Coop har ikke tal på, hvor mange kunder der lægger ekstra varer i kurven, når de henter deres pakker, men en undersøgelse fra 2015 foretaget af det internationale konsulenthus Cognizan viser, at 53 % af de danske kunder fristes til at handle mere, når de henter deres pakker i en fysisk butik.

Halvdelen af de unge er selvhentere

Der er forskel på, hvem der får leveret til hjemmeadressen, og hvem der selv henter deres pakke i en automat eller en fysisk butik. 6 ud af 10 pensionister og 5 ud af 10 midaldrende får leveret til privatadressen. Næsten halvdelen af de unge mellem 18 og 25 år og singler og par i alderen 26 – 50 år vælger selv at hente pakken:

”Det er interessant, for hvis de unge tager deres leveringsvaner med sig, når de bliver ældre, så skal PostNord og andre pakkefirmaer overveje, om de skal ændre deres forretningsmetode. Det kommer også til at påvirke butikkerne, og vi vil sandsynligvis se flere netbutikker, der åbner fysiske butikker for at kunne følge kunderne hele vejen fra køb til afhentning,” forklarer Henrik Theil.

Hos PostNord er man opmærksom på forbrugernes ændrede adfærd, forklarer Carsten Dalbo, chef for Logistik og e-commerce hos PostNord. Derfor har Posten lanceret nye tiltag, der skal gøre leveringen mere fleksibel:

”Vi har lanceret en ny service, så kunderne fra gang til gang kan bestemme, om vi ved en hjemmelevering skal ringe på døren, stille pakken på et aftalt sted på adressen eller aflevere pakken hos naboen. Det her er bare første skridt, og vi kommer til at bygge mere på servicen, så kunden får flere og flere valgmuligheder under leveringsprocessen. På sigt skal man f.eks. også kunne vælge levering til posthuset og specifikke dage og tidspunkter pakken skal komme på.”

Henrik Theil hilser de nye tiltag velkomne:

”Vi ved, at mange kunder faktisk helst vil have leveret på privatadressen, men de vælger selv at hente pakken, fordi den ofte bliver forsøgt leveret på et tidspunkt, hvor de alligevel ikke er hjemme. Derfor er der behov for nye services, som gør levering mere fleksibel, så de passer til kundernes behov.” 

Del med dit netværk

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Webmaster & Medlemservice-ansvarlig
Simon Bjerremann
Analysechef
Anne K. Hansen
Eventchef
Pernille Trieb
Projektleder - er pt. på barsel
Birgitte Warming Juul
Projektleder
Magnus Glenn Hansen
Projektleder
Anna Risbjerg Omann
Studentermedhjælper - medlemsservice
Andrea Skou Pojezny
Studentermedhjælper - event
Frederik Holmershøj
Juridisk studentermedhjælper
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen