Forbrugerombudsmanden fjerner usikkerhed: Ikke lovkrav om tilbagebetaling af fragt ved delvis fortrydelse.

Har kunden krav på hel eller delvis tilbagebetaling af leveringsomkostninger, når kunden fortryder dele af et samlet køb? Det spørgsmål har Forbrugerombudsmanden nu givet et overraskende og klart svar på.

Det er helt normalt, at kunder køber flere forskellige varer på én gang – eksempelvis et par bukser og en jakke. Det er også normalt, at kunden fortryder dele af sit køb. Men har kunden så krav på at få leveringsomkostningerne tilbagebetalt? Det er sjældent muligt at dele leveringsomkostningerne på en fornuftig måde, og de fleste netbutikker har derfor valgt at fortolke loven således, at leveringsomkostningerne ikke skal tilbagebetales ved delvis fortrydelse af et køb. 

Det er overraskende, at loven ikke tillader forbrugere at fortryde et køb delvist. Men det glæder os, at Forbrugerombudsmanden er kommet til en konklusion, der er til at håndtere i praksis. 

- Tina Morell 

Men hvad siger loven? Det spørgsmål stillede vi Forbrugerombudsmanden i efteråret 2016. Efter at have konsulteret Justitsministeriet og Europa Kommissionen har Forbrugerombudsmanden nu besvaret henvendelsen. 

Forbrugerombudsmanden udtaler: 

  • Forbrugere har ifølge loven ikke nogen ret til at fortryde enkelte dele af et samlet køb.
  • Hvis forbrugeren fortryder hele købet, skal forbrugeren have købesummen og eventuelle leveringsomkostninger, som forbrugeren har betalt, tilbage.
  • Sælger og køber kan aftale, at kunden kan fortryde købet delvist. Herudover kan det aftales:
     
    • At kunden ikke får leveringsomkostningerne tilbagebetalt ved delvis fortrydelse.
    • At kunden får en forholdsmæssig del af leveringsomkostningerne tilbage.
    • Hvis der ikke er taget stilling til spørgsmålet om tilbagebetaling af leveringsomkostninger ved delvis fortrydelse, er det Forbrugerombudsmandens opfattelse, at kunden har krav på at få alle afholdte leveringsomkostninger tilbagebetalt.

Forbrugerombudsmanden udtaler også, at vilkår skal være klart og tydeligt formulerede, og at de kan anses for urimelige – fx hvis kunden har betalt en højere pris for levering af varerne, end for varerne. 

FDIH er positivt overrasket 

”Det er overraskende, at loven ikke tillader forbrugere at fortryde et køb delvist. Men det glæder os, at Forbrugerombudsmanden er kommet til en konklusion, der er til at håndtere i praksis,” udtaler chefkonsulent i FDIH, Tina Morell. 

Tjek dine handelsbetingelser! 

Forbrugerombudsmandens udtalelse betyder, at mange netbutikker skal ændre i deres handelsbetingelser:

”Vi ved, at vores medlemmer stort set altid tilbyder kunderne delvis fortrydelse. De skal derfor skrive klart og tydeligt i deres handelsbetingelser, at kunden ikke har krav på tilbagebetaling af leveringsomkostninger ved delvis fortrydelse, hvis det er tilfældet," forklarer Tina Morell. 

 

 

Del med dit netværk

LinkedIn Facebook Twitter

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Micha Hansson
Medlemsservice- og webmanager
Simon Bjerremann
Analysechef
Niels Preysz
Medlemschef
Anders Thesbjerg Tang
Netværksansvarlig
Charlotte Ahm
Projektleder
Pernille Trieb
Projektleder
Kim Bruno-Lindby
Event & Marketingchef