Forbrugerne returnerer som aldrig før

Danskernes køb på nettet bliver i stigende grad sendt retur til butikkerne, og det er især de unge forbrugere og kvinderne, der putter en returlabel på deres køb. Udviklingen kan dog vendes, hvis kunderne får bedre tid.

”Dur ikke – retur”. Sådan lyder det fra flere og flere danskere, der handler på nettet. Andelen af varer, der sendes retur, er nemlig steget fra 2,5 % i 2015 til 3,8 % i 2016, viser FDIH E-handelsanalyse:

”Det er faktisk en stigning på 52 %, så det er ganske markant,” siger Henrik Theil, kommunikationschef i FDIH.

Ifølge Henrik Theil skal forklaringen på den eksplosive stigning blandt andet findes i, at netkøb er blevet så almindeligt, at det kan sammenlignes med fysisk handel, hvor kunderne køber varer, der ikke lige stod på indkøbslisten:

”Nethandel er nemt og bekvemt – også når det kommer til fortrydelse, fordi du ofte kan aflevere pakken via en kiosk eller supermarked, og butikkerne sender returlabels med varen. Samtidig ser vi, at mange netbutikker – især de større – tilbyder fri retur, og når de sidder på en stadig større del af markedet, så vil flere varer blive sendt retur.”

Slå returraten ned

I den digitale garnbutik Rito har de vendt udviklingen. Efter at have bøvlet med returvarer besluttede adm. direktør og stifter Dennis Drejer, at der skulle nye tanker til for at komme det stigende antal returvarer til livs. I stedet for at stramme reglerne gik garnbutikken den anden vej, forklarer Dennis Drejer:

”Vi har udvidet kundernes returret til at gælde 365 dage om året, og vi har faktisk fået færre varer retur efterfølgende. Jeg tror, at kunderne ved, at de altid kan bytte varen, så den får lov at ligge lidt, og så finder de ud af, at de faktisk godt kan bruge den alligevel. Det er en win-win, for vi leverer en udvidet service, der også får kunder til at købe hos os, og så nedbringer det faktisk antallet af returvarer. Den løsning kan man sagtens bruge i andre brancher – eksempelvis tøjbranchen.”

Det er en win-win, for vi leverer en udvidet service, der også får kunder til at købe hos os, og så nedbringer det faktisk antallet af returvarer.

- Dennis Drejer, Rito.dk

Hos Rito pusler de også med ny ordning, der giver kunderne fri retur, hvis de vælger at modtage et gavekort i stedet for at få pengene retur. Hvis kunden vælger at få pengene retur, så skal de til gengæld stadig betale for at returnere varen:

”Vi forsøger at få kunderne til blive hængende i butikken – også når de fortryder et køb. Jeg tror, at det er en ret god løsning for alle.”

Hvad bliver sendt retur?

Ikke overraskende er det især tøj, sko og smykker, der bliver sendt retur til butikkerne, hvilket kan hænge sammen med, at det er også er disse varer, der bliver købt impulsivt. Det er typisk de unge forbrugere og kvinderne, der fortryder deres køb:

Del med dit netværk

LinkedIn Facebook Twitter

Kommentarer

31. mar 2017 Bjarne Sørensen

Det er jo helt naturligt, at tøj, sko m.v. returneres, da det jo ofte skal prøves. En del forbrugere bestiller også flere størrelser, for at finde den rigtige størrelse. Det er et vilkår, hvis man vil sælge sådanne varer.

3. apr 2017 Gulnaz Khusainova

Great article. Our (Copenhagen-based) company exactly addresses the issue of returns in fashion e-commerce by predicting, what's going to be returned, returnscore.com. We've been able lower overall returns rate by at least 5% for retailers across Europe and Asia.

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Micha Hansson
Medlemsservice- og webmanager
Simon Bjerremann
Analysechef
Niels Preysz
Projektchef
Anders Thesbjerg Tang
Netværksansvarlig
Charlotte Ahm
Projektleder
Pernille Trieb
Projektleder
Kim Bruno-Lindby
Event & Marketingchef