FDIH: Uholdbart at politiet ikke opklarer netsvindel

Svindel ved e-handel er steget voldsomt, men politiet har ikke tid til at opklare svindelsager, og der mangler koordinering. FDIH forventer ny central anmeldelse i 2017.

JyllandsPosten har i weekenden sat fokus på politiets manglende ressourcer og opklaring af fx indbrud og kortsvindel mod netbutikker. FDIH kritiserer i JP politiet på vegne af utilfredse ”kunder”, nemlig netbutikkerne, der savner en skarpere politimæssig indsats.

”Det er vildt frustrerende, at netbutikkerne gennem flere år har måttet leve med, at de anmeldte sager sjældent fører til andet end voksende sagsbunker på de lokale politistationer, som så ender med at opgive videre efterforskning. Nu stiger svindlen næsten eksplosivt, så der skal en mere fokuseret indsats til”, siger kommunikationschef Henrik Theil, FDIH.

Det er vildt frustrerende, at netbutikkerne gennem flere år har måttet leve med, at de anmeldte sager sjældent fører til andet end voksende sagsbunker på de lokale politistationer.

- Henrik Theil, FDIH

Politiet har for over et år siden erkendt, at det kneb med at få styr på den digitale kriminalitet, og at det krævede et samarbejde med alle aktører fra netbutikker, betalingsudbydere, transportører og mange andre. I et såkaldt Co-Creation samarbejde styret af Københavns Politi har op mod 40 aktører, herunder FDIH, arbejdet med at finde løsninger, hvor alle slutter op om at bekæmpe cyberkriminalitet. Samarbejdet tegner godt:

”Vi anerkender og er glade for politiets indsats for at gøre noget, men når politiet har  begrænsede ressourcer, så efterlyser vi en højt prioriteret indsats fx omkring muligheden for at anmelde svindel centralt. Vi har de seneste 4-5 år over for Rigspolitiet efterlyst en online anmeldelsesblanket og en central koordinering af indsatsen. Nationalt Cyber Crime Center (NC3) hos Rigspolitiet havde en blanket i test sidste år. Men siden har jeg intet hørt. Imens må FDIH’s medlemmer fortsat løbe rundt mellem politikredsene for at finde ud af hvem, der vil modtage en anmeldelse – skal det ske hvor netbutikken ligger eller hvor svindleren vil modtage varen? Det er uholdbart, og det dræner både netbutikker og politi for ressourcer.”

Læs mere: 7 tip mod betalingssvindel

FDIH har med tilfredshed noteret sig, at justitsminister Søren Pape Poulsen, (K) lægger op til en mere fokuseret indsats mod cyberkriminalitet.

”Vi skriver til ham og gentager ønsket om central online anmeldelse og ditto efterforskning fx i regi af NC3”, siger kommunikationschef Henrik Theil, FDIH

Del med dit netværk

LinkedIn Facebook Twitter

Kommentarer

31. mar 2017 Rolf Andersen

I kan jo også lige høre en af vores historier på løbeshop.dk, hvor en svindler forsøger at melde sig selv til politiet - uden held vel at mærke. Hvis I ikke har abonnement til JP, kan I se videoen: https://jyllands-posten.dk/protected/premium/indland/ECE9463472/selv-ikke-da-en-netsvindler-meldte-sig-til-politiet-skete-der-noget/

31. mar 2017 Søren FDIH

Hej Rolf. Av! Jeg så den godt forleden, og vi tweetede også om historien, og den indgår i vores materiale, som vi bruger politisk. Det rammer retsfølelsen! Tak for deling. Mvh. Søren

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Micha Hansson
Medlemsservice- og webmanager
Simon Bjerremann
Analysechef
Niels Preysz
Projektchef
Anders Thesbjerg Tang
Netværksansvarlig
Charlotte Ahm
Projektleder
Pernille Trieb
Projektleder
Kim Bruno-Lindby
Event & Marketingchef