Deleøkonomien deler danskerne

De danske forbrugere er på fornavn med virksomheder som GoMore og Airbnb. Der er dog stor forskel på, hvem der bruger de nye deleøkonomiske muligheder.

Deleøkonomiske tjenester som GoMore, Vigo og Airbnb har for alvor slået deres navne fast hos de danske forbrugere. En ny analyse fra Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH) viser således, at godt 7 ud af 10 danskere (73 %) kender til en eller flere deletjenester.

Det brede kendskab betyder dog ikke, at danskerne suser rundt i GoMore-biler eller booker værelser på Airbnb, hver gang de skal på ferie. 6 % har tilbudt deletjenester for andre, mens næsten hver femte (19 %) har været ”kunde”:

”I øjeblikket kan vi sammenligne deleøkonomien med internettets spæde start. Der forudsagde mange også, at det blot var en dille og aldrig ville blive allemandseje. Siden da er det gået stærkt, og jeg er sikker på, at vi vil se samme udvikling med deleøkonomien,” siger Claus Skytte, der er forfatter og ekspert i deleøkonomi.

Claus Skyttes forudsigelse bliver bakket op af FDIH’s analyse, der viser, at det især er de unge og singler og par, der har udlejet et værelse på Airbnb, booket en tur med GoMore eller brugt deletjenester på andre måder.

”De ældre har nogle vaner omkring ejerskab, der er svære at bryde, og de bekymrer sig mere og er mere tilbageholdende med at bruge tjenesterne, fordi der i Danmark har været store diskussioner om, hvorvidt tjenester som Uber underminerer velfærdssamfundet. De unge har derimod set deres forældre knokle på livet løs for at eje hus og to biler, og det vil de ikke gentage. De ser adgang som meget vigtigere end ejerskab,” forklarer Claus Skytte.

Vi vil nyde ikke yde. Endnu.

FDIH’s analyse konkluderer også, at danskerne hellere vil leje end udleje.

”Det er naturligt. Du starter med at bo på hotel, så hører du om Airbnb, hvorefter du prøver at leje et værelse. Det er først herefter, at du er klar til at åbne dit eget hjem for andre,” siger Claus Skytte.  

Det vilde vesten

Ifølge eksperten bliver de deleøkonomiske virksomheder i øjeblikket hæmmet af manglende lovgivning. Hvis der for alvor skal gang i udviklingen, skal politikerne derfor indføre nogle regler:

”Det er det vilde vesten, fordi der ikke er nogle regler, og det er med til at mistænkeliggøre nye initiativer. Det afskrækker både borgere og virksomheder, at hele diskussionen går på lovlighed frem for muligheder. Det håber jeg, at politikerne vil tage alvorligt.”

Hvem bruger vi?

Ikke overraskende er det de store virksomheder som Uber, Airbnb og GoMore, der er de mest kendte og benyttede deletjenester. Næsten halvdelen (46 %) af de danskere, der har brugt deletjenester, har enten lejet eller udlejet et værelse via Airbnb, og hver tredje (29 %) har brugt den omdiskuterede taxatjeneste Uber, som især hitter hos de unge. Børnefamilierne bruger Reshopper.

 

 

 

 

 

 

Del med dit netværk

LinkedIn Facebook Twitter

Kommentarer

17. mar 2017 Chris

Jeg tror simpelthen ikke på tallene - hvor stammer de fra? skulle 80% af pensionister uhjulpet kende til deletjenesterne mens hele 41% af de unge ikke gør? mens 45 (+15?) af de unge samtidig har prøvet det... jeg synes den undersøgelse halter en del

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Micha Hansson
Medlemsservice- og webmanager
Simon Bjerremann
Analysechef
Niels Preysz
Projektchef
Anders Thesbjerg Tang
Netværksansvarlig
Charlotte Ahm
Projektleder
Pernille Trieb
Projektleder
Kim Bruno-Lindby
Event & Marketingchef