Danmarks digitale førerposition er truet

Danskerne er endnu en gang kåret til EU's mest digitale borgere. Den flotte placering skal dog ikke lulle os i søvn, for konkurrenterne har fart på, og virksomhederne mangler allerede specialister, advarer FDIH.

Langt de fleste danskere er er ivrige nethandlere, og de begår sig hjemmevant i e-boksen og på andre digitale platforme. Derfor er det ikke overraskende, at Danmark igen i år topper "Digital Economy and Society Index" (DESI), som måler EU-borgernes digitale evner. Den flotte placering glæder Niels Ralund, adm. direktør i FDIH:

”Det er en god nyhed, og vi kan være stolte af placeringen. I et lille land som Danmark skal vi i høj grad leve af at være smarte og udnytte de muligheder, som digitaliseringen giver. Derfor skal vi ligge højt i disse målinger.”   

Men..

Dykker man ned i tallene, er der dog grund til bekymring. DESI-målingen viser nemlig, at Danmark mangler personer med IT-specialistevner. Faktisk kommer vi ind på en 5. plads efter lande som Sverige, Finland og England.

”Det er bekymrende, for vi ved, at mange virksomheder allerede nu har problemer med at finde kvalificeret arbejdskraft. Hvis ikke vi fokuserer på den udfordring, så får vi et alvorligt problem i fremtiden, hvor vi må abdicere fra tronen,” forklarer Niels Ralund.

Brancheformanden henviser til en FDIH-undersøgelse, der konkluderer, at hver femte danske e-handelsvirksomhed har opgivet at hyre nye medarbejdere, fordi kvalifikationerne mangler.

Erhvervsstyrelsen vurderer ligeledes, at Danmark i 2030 vil mangle 19000 IT-specialister.

På baggrund af de forskellige undersøgelser har FDIH længe argumenteret for, at der skal mere fokus på digitalisering og e-handel i uddannelsesystemet. Gerne fra folkekolen til de videregående uddannelser:

”Mange virksomheder er gode til at efteruddanne deres medarbejdere, men det nytter ikke noget, at vi overlader det til virksomhederne alene. Derfor håber jeg, at politikerne vil lytte til os, når vi siger, at både digitalisering og godt købmandskab allerede skal ind med skolemælken. Ellers risikerer vi at hæmme dansk vækst,” slutter Niels Ralund. 

Del med dit netværk

LinkedIn Facebook Twitter

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Micha Hansson
Medlemsservice- og webmanager
Simon Bjerremann
Analysechef
Niels Preysz
Medlemschef
Anders Thesbjerg Tang
Netværksansvarlig
Charlotte Ahm
Projektleder
Pernille Trieb
Projektleder
Kim Bruno-Lindby
Event & Marketingchef