Ugens medlem: Plytix

For danske Plytix blev en fejlvurdering af markedet startskuddet til en ny forretningsmodel, der skal gøre virksomheden til netbutikkers og brands' foretrukne værktøj. Vi tilbyder en brugervenlig og efterspurgt løsning, som kan spare virksomheder tid og penge, og derfor tror vi på, at vi på sigt bliver førende inden for området, forklarer stifterne.

Da Plytix tilbage i 2013 kom til verden, var virksomhedens forretningsmodel at høste og analysere big data fra netbutikker og give producenterne adgang til de eftertragtede data. Den forretningsgmodel var så attraktiv, at Seed Capital skød et større millionbeløb ind i virksomheden. Som en del af arbejdet skulle Plytix have adgang til netbutikkernes Product Information Management-værktøj (PIM), som kort fortalt er et værktøj, der hjælper virksomheder med at håndtere produktinformation. Det viste sig dog at være en udfordring, siger Morten Poulsen, der er medstifter af virksomheden.

”Vi må indrømme, at vi fejlvurderede markedet. Vi troede simpelthen, at alle brands, store som små, brugte PIM, fordi det er så essentielt. Det viste sig at være forkert, og det var faktisk overraskende få. Til gengæld så ville alle, vi snakkede med, gerne bruge PIM, men de nuværende løsninger var for store og for dyre.”

I stedet for at bruge PIM, bruger mange især små og mellemstore virksomheder Excel, Dropbox og en masse andre systemer, forklarer Morten Poulsen, der blandt andet har en fortid hos Google.

Vi må indrømme, at vi fejlvurderede markedet. Vi troede simpelthen, at alle brands, store som små, brugte PIM, fordi det er så essentielt.

- Morten Poulsen, Plytix

”Det er bare ikke særligt effektivt. Ting forsvinder, og det er svært at dele oplysningerne med designere, brands, forhandlere og andre, der har behov for informationer. Vi så en åbning i markedet, og så begyndte vi ellers at bygge vores eget værktøj.”

Det er nu syv måneder siden, at ledelsen i Plytix besluttede sig for at udvikle det PIM værktøj, som så dagens lys i efteråret 2016. I februar 2017 var værktøjet efter flere tests klar til at blive lanceret.

Nu er virksomheden klar til at indtage verden, siger medstifteren, som vurderer, at Plytix’ værktøj imødekommer 75 % af de features, som alle de store systemer tilbyder.

”De store systemer giver dig lov til at strikke et system sammen præcist, som du vil have det, men du skal være klar til at investere mange hundrede tusinde kroner i udvikling, før det er klar til brug. Vi tilbyder til gengæld en løsning, som du kan komme i gang med lige nu og her. Og kan man tænde en computer og åbne en browser, så kan man bruge Plytix. Vi har gjort det til vores mission, at vi vil vinde på to parametre: Pris og brugervenlighed. Vi mener ikke at PIM systemer skal være forbeholdt enterprise virksomheder og IT personer. Vi vil gøre det tilgængeligt for alle virksomheder, og vi har gjort det nemt at bruge.”

Vi så en åbning i markedet, og så begyndte vi ellers at bygge vores eget værktøj.”

- Morten Poulsen, Plytix

Vi skal være verdens største

Forretningsmodellen er inspireret af, hvad Hubspot har gjort med CRM-systemer og henvender sig til de små og mellemstore virksomheder, der ikke køber ind i de store systemer.

”Vores mål er globalt at blive det foretrukne værktøj for virksomheder, der ønsker at håndtere og analysere deres produktinformationer. Det bliver vi ikke i dag eller i morgen, men vores kunder fra hele verden har taget godt imod værktøjet, og jeg tror på, at vores fokus på at sikre den bedste pris og det mest brugervenlige system er vejen frem,” siger Morten Poulsen.

Han forklarer videre, at virksomheden har fået over 100 aktive kunder, siden de lancerede systemet. De over 100 kunder er kommet til, uden at Plytix har brugt ressourcer på salg og marketing.

Jeg tror på, at vores fokus på at sikre den bedste pris og det mest brugervenlige system er vejen frem.

- Morten Poulsen, Plytix

Det koster 49 $ at få adgang til den cloud-baserede løsning, og så koster det yderligere 10 cent pr. SKU:

”Hvis du eksempelvis har 500 produkter, så koster vores løsning 89 $ om måneden. De billigste konkurrenters løsning starter omkring 20.000 $ om året, så er vi er meget konkurrencedygtige,” uddyber Morten Poulsen.

Excel er den største konkurrent

Selvom virksomheden på kort tid og uden opsøgende salg har opnået en kundeportefølje, der overstiger forventningerne, så er der også udfordringer, lyder fra Morten Poulsen:

”Vi gør meget ud af at gøre vores system så brugervenligt som muligt, men vi må erkende, at det stadig er en udfordring at få vores brugere til at anvende systemet på den optimale måde.”

For at komme udfordringen til livs bruger Plytix i øjeblikket mange ressourcer på at kontakte alle kunderne:

”Vi laver informationsvideoer, og vi ringer vores kunder op for at guide dem igennem systemet. Det kræver en del ressourcer, men det er vigtigt for os for at komme tættere på vores kunder og forstå, hvordan de tænker. Hvis ikke brugerne anvender systemet optimalt, er vi bange for, at mange kan være tilbøjelige til at  falde tilbage til de gamle vaner med Excel, som er vores største konkurrent. Det er klart, at i takt med at vi vokser, så skal vi have fundet løsninger, så vi ikke skal ringe alle kunder op. Men det er positiv udfordring, som jo skyldes vækst,” slutter Morten Poulsen.

Del med dit netværk

LinkedIn Facebook Twitter
Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Webmaster & Medlemservice-ansvarlig
Simon Bjerremann
Analysechef
Mikkel Roh Bøgebjerg
Projektleder/ medlemsservice
Anne K. Hansen
Eventchef
Pernille Trieb
Projektleder
Birgitte Warming Juul
Projektleder
Magnus Glenn Hansen
Projektleder
Ditte Rogild Andersen
Studentermedhjælper - medlemsservice
Frederik Holmershøj
Juridisk studentermedhjælper
Tine Lauritsen
Ba.jur.