Trods stigning: Svindel på nettet rammer få

Kriminelle bytter i stigende grad kobenet ud med musen og forsøger med kortmisbrug og kopivarer at snyde forbrugerne på nettet. Risikoen for svindel er dog stadig lille, og forbrugerne er godt dækket ind, hvis de bliver ramt. Nye tiltag og sund fornuft kan gøre livet surt for it-tyveknægtene, lyder det fra eksperter.

Hackerangreb og svindel på nettet fylder meget i medierne. FDIH E-handelsanalyse viser dog, at det heldigvis er meget få forbrugere, der oplever problemer med svindel, når de handler på nettet.

”Én svindelsag er en for meget, men vi skal også holde fast i, at det heldigvis er meget få forbrugere, der bliver ramt af svindel på nettet. Der vil altid være en risiko, men det er der også, når man handler i fysiske butikker,” siger Niels Ralund, adm. direktør i FDIH.

FDIHs analyse viser, at der er sket en stigning i antallet af sager med misbrug af kortoplysninger. 3 % af forbrugerne har inden for det seneste halve år fået misbrugt deres kortoplysninger, efter de handlede på nettet. I samme periode i 2016 var tallet 1,7 %.

Den stigning er en af Nordens største udbydere af betalingsløsninger, Nets, opmærksom på:  

”Vi ser en generel stigning i antallet af misbrugsforsøg på nettet, og vi gør løbende, hvad vi kan for at dæmme op for det. For et års tids siden registrerede vi en ny type af avancerede angreb, nemlig robotangreb som kan tømme en konto på 30 sekunder. Det gav store tab særligt på internationale kort, men efter vi i efteråret implementerede vores nye sikkerhedsløsning Fraud Prevention, har det gjort os i stand til at afvise denne type angreb, og vi har reduceret misbruget med 48 %,” siger Kaspar Kock Kristensen, der er Vicedirektør for Misbrugsbekæmpelse hos Nets.

Én svindelsag er en for meget, men vi skal også holde fast i, at det heldigvis er meget få forbrugere, der bliver ramt af svindel på nettet.

- Niels Ralund, FDIH

Kaspar Kock Kristensen fortæller videre, at Nets har lanceret yderligere sikkerhedstiltag for at komme svindlen til livs:

”Vi er nu klar med vores nye online sikkerhedsløsning Dankort Secured by Nets. Det betyder, at forbrugerne vil blive bedt om en ekstra kode for køb over 450 kr. i takt med, at forretningerne gør dette ekstra sikkerhedselement tilgængeligt i deres respektive betalingsløsninger. Vi har bestræbt os på at udvikle en løsning, der fortsat gør det nemt og bekvemt for forbrugeren at handle på nettet, og derfor har eksempelvis lavet en bundgrænse, så de mindste køb ”slipper igennem” uden ekstra kontrol, fordi risikoen for svindel er lav ved disse handler.”

En tilsvarende løsning blev for et par år siden indført på internationale kort, og det har reduceret misbruget på dette område markant. Nets forventer, at Dankort Secured by Nets vil have lignende effekt.

Forbrugerne er godt beskyttede

Selvom der er sket en stigning i antallet af svindelsager, så skal forbrugerne ikke være bekymrede, forklarer FDIHs chefjurist Tina Morell:

”Forbrugere, der handler på nettet, er rigtig godt beskyttede. Hvis et betalingskort misbruges, kan forbrugeren afvise betalingen via sin bank. Herefter er det banken, der trækker beløbet tilbage fra netbutikken, som dermed står med tabet.”

Forbrugerne er også godt beskyttede, hvis de ikke modtager varen eller ender i en abonnementsfælde, uddyber Tina Morell

”Har du betalt med kort i forbindelse med et netkøb, har du som forbruger krav på at få dine penge retur, hvis du ikke modtager din vare, eller hvis beløbet, der trækkes, er højere end det aftalte. Forbrugeren skal i første omgang tage kontakt til netbutikken, og hvis det er forgæves, kan forbrugeren bede sin bank om at føre beløbet tilbage.”

Se reglerne

Ifølge FDIHs analyse er 6 ud af 10 svindelramte forbrugere blevet helt eller delvist godtgjort:

Kina kopierer

Blot 2 % af danskernes e-handelsforbrug går til Kina, men hver femte (20 %) svindelsag har kinesiske fingeraftryk. Det er især tilfælde med kopivarer og varer, der aldrig kommer frem, som kan spores tilbage til Kina.

”De kinesiske virksomheder og svindlere står for en stor del af svindlen – især de tilfælde, der indebærer kopivarer. Det er knap så overraskende, men det understreger, at man som forbruger skal tænke sig godt om, inden man eksempelvis køber et par ekstra billige Nike-sko i en kinesisk netbutik. Det bedste værn mod svindel sidder nemlig foran forbrugerens skærm,” siger Niels Ralund.

 

 

 

 

 

Del med dit netværk

LinkedIn Facebook Twitter

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Micha Hansson
Medlemsservice- og webmanager
Simon Bjerremann
Analysechef
Niels Preysz
Projektchef
Kim Bruno-Lindby
Event & Marketingchef
Anders Thesbjerg Tang
Netværksansvarlig
Charlotte Ahm
Projektleder