Nettet kickstarter hver tredje køb

Flere og flere forbrugere surfer rundt på nettet, inden de køber deres varer i fysiske butikker. Det viser ny rapport, som også punkterer myten om, at forbrugerne får vejledning i butikken, inden de handler varen billigere på nettet.

Institut for Centerplanlægning (ICP) har i en ny rapport undersøgt, hvilken indflydelse e-handlen har på de fysiske butikker. Rapporten konkluderer blandt andet, at nettet er blevet en vigtig marketingkanal for butikkerne, og hver tredje køb (35 %) i de fysiske butikker er således startet med, at kunden har søgt inspiration på nettet. I 2011 var det 30 %. Rapporten viser også, at blot 2 % af kunderne finder inspiration i den fysiske butik, inden de køber på nettet – det er et fald fra 3 % i 2011, og det punkterer myten om, at forbrugeren blot bruger de fysiske butikker til at prøve varer, inden de køber dem billigere på nettet.

”Vi har længe argumenteret for, at de fysiske butikker ikke skal se nettet som en konkurrent, men som en mulighed for at blive set og fundet af forbrugerne. ICPs rapport støtter det argument, og den viser meget tydeligt, at butikkerne ikke kan nøjes med blot at være synlige på strøget – de skal også være online,” siger Niels Ralund, adm. direktør i FDIH, der har bidraget med tal til rapporten.

Grafik: ICP

Niels Ralunds pointe bliver understreget af, at andelen af forbrugere, der handler i en fysisk butik efter også at have fundet inspiration i den fysiske butik, er faldet fra 55 % til 43 % i samme periode.

”Jeg vurderer, at vi inden for de næste to til tre år vil se, at flere kunder finder inspiration til deres køb på nettet end i de fysiske butikker, men de vil stadig handle i de fysiske butikker, og de vil forvente, at de får en ensartet oplevelse. Derfor skal virksomhederne mestre omni-channel.”

Større synlighed øger væksten

Bolia.com er netop blevet kåret til Danmarks bedste omnichannel-virksomhed til FDIH E-handelsprisen 2017, og adm. direktør Lars Lyse Hansen er ikke i tvivl om, at virksomhedens arbejde med at være synlig både fysisk og på nettet har stor betydning for virksomheden, der sælger online i 27 EU-lande og har fysiske butikker i syv lande.

”Vi kan tydeligt se, at når vi åbner en fysisk butik, så stiger det fysiske salg og onlinesalget i området markant. Der er altså en markant sammenhæng mellem at være tilstede både på nettet og på strøget og væksten i omsætningen.”

Den sammenhæng betyder, at Bolia.com i øjeblikket åbner en ny butik hver 14. dag, forklarer direktøren:

”Vi skal være synlige både online og med fysiske butikker, og vi arbejder benhårdt for at få de potentielle kunder ned i butikken, så vi kan etablere kontakt. Når vi har kontakten med kunden, så får de et detaljeret tilbud, som de hele tiden kan vende tilbage, når de lige skal hjem og tænke over det. Det virker, for vi kan se, at disse forbrugere står for 37 % af den samlede omsætning.”

Del med dit netværk

LinkedIn Facebook Twitter

Kommentarer

7. jun 2017 christina.valet@postnord.com

Værsågod

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Micha Hansson
Medlemsservice- og webmanager
Simon Bjerremann
Analysechef
Niels Preysz
Projektchef
Anders Thesbjerg Tang
Netværksansvarlig
Charlotte Ahm
Projektleder
Pernille Trieb
Projektleder
Kim Bruno-Lindby
Event & Marketingchef