Kvinderne sikrer Danmark topplacering i europæisk e-handel

Danskerne er fortsat nr. 2 i EU, når det gælder e-handel. Det skyldes ikke mindst kvinderne, der indtager en særstatus i EU. Desværre handler danskerne oftere end andre i udlandet, og det skaber ubalance i den digitale grænsehandel. Det viser de seneste EU-sammenligninger fra Danmarks Statistik.

83 % af briterne har e-handlet inden for det seneste år. Dermed slår de lige akkurat Danmark, der med 82 % kommer ind på flot andenplads. Det er et langt stykke over gennemsnittet i EU, der er på 55 %.

Den flotte danske placering skyldes i høj grad de danske kvinder, som slår deres europæiske konkurrenter. Generelt handler flere mænd end kvinder på nettet i EU, men forskellen er blevet indsnævret. I 2016 var det 57 % mænd og 53 % kvinder, som havde handlet online. I Danmark er det en anden historie.

Danske kvinder handler nemlig mere online end mændene, med henholdsvis 83 % og 80 %. Op til 2014 var nethandel mere udbredt hos mændene, men i 2014 forsvandt kønsforskellen i e-handel, og i 2016 har kvinderne overhalet mændene.

Hver anden dansker køber i andre EU-lande

Knap halvdelen (48 %) af danskerne har e-handlet i andre EU-lande. Det svarer til 1,65 mio. danskere, og det er en fordobling i forhold til 2008, hvor det var knap 800.000 danskere, der købte varer online i andre EU-lande. I EU køber tre (32 %) ud af ti e-handlende forbrugere varer i netbutikker i andre EU-lande.

Kilde: Danmarks Statistik: IT-anvendelsen i Befolkningen med EU-sammenligninger 2016

”Tallene for den grænseoverskridende handel kan måske vække jubel i EU, men set gennem danske e-handelsbriller er det ærgerligt, at danskerne lægger så meget e-handel i udlandet. Forbrugere i andre EU-lande handler ikke nær så meget i udlandet, så vi savner udenlandske kunder i danske webshops. Samtidig kan vi også se, at danskerne handler mindre i nationale webshops end gennemsnittet i EU. Vi har kort sagt et massivt underskud på den digitale grænsehandel,” siger adm. direktør Niels Ralund, FDIH.

84 % af de danske e-handlende køber varer i danske netbutikker, mens 89 % af borgerne i EU køber varer i nationale netbutikker.

Kæmpestore forskelle i EU-borgernes brug af nettet

14 % af europæerne mellem 16 og 74 år er ikke online. Det svarer til ca. 53 mio. personer. Derimod er 71 % af EU-borgerne på nettet dagligt, og her er Danmark igen med i toppen med 89 %. Danmark er et af de lande, hvor andelen af dem, der aldrig er på nettet, er lavest (2 %).

Kilde: Danmarks Statistik: IT-anvendelsen i Befolkningen med EU-sammenligninger 2016

Del med dit netværk

LinkedIn Facebook Twitter

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Micha Hansson
Medlemsservice- og webmanager
Simon Bjerremann
Analysechef
Niels Preysz
Medlemschef
Anders Thesbjerg Tang
Netværksansvarlig
Charlotte Ahm
Projektleder
Pernille Trieb
Projektleder
Kim Bruno-Lindby
Event & Marketingchef