E-handelsprisen: Her er Danmarks digitale vindere

Der var jubel, brede smil og klapsalver, da vinderne af FDIH E-handelspriserne 2017 torsdag aften blev kåret i Tivoli. Winefamly snuppede Guldprisen, mens Unisport scorede prisen som Brugernes Favorit. Se alle vinderne her.

”Vi er så overraskede og så glade for den her pris. Jeg havde ikke i min vildeste fantasi forestillet mig, at vi allerede nu skulle vinde så stor en pris, og det bekræfter os i, at vi skal fortsætte med vores arbejde. Men først skal vi fejre det med champagne – og vin.”

Sådan lød det fra en lettere chokeret, men meget glad Thomas Pedersen, der er medstifter af WineFamly, efter at virksomheden torsdag aften vandt Guldprisen til FDIH E-handelspris.

SE ALLE BILLEDERNE FRA FESTEN

Winefamly vandt både prisen Bedste B2C-virksomhed med onlineomsætning op til 30 mio. kr og Guldprisen og snuppede dermed to af de i alt 13 priser, der blev uddelt til den store prisfest.  

Guldprisens jury består af en række e-handelseksperter, og de belønnede særligt Winefamly for at skabe flotte resultater med innovative løsninger, der giver værdi for kunder og virksomheden selv:

”Winefamly mestrer logistikken, involverer brugerne og har leveret imponerende resultater fra dag 1. Det er opskriften på en sund forretning, som har internationalt potentiale. De har ikke hældt gammel vin på nye flasker, men derimod skabt innovation i en traditionel branche til gavn for både leverandør, virksomhed og forbrugere,” forklarer Niels Ralund, adm. direktør i Foreningen for Dansk Internethandel, som står bag E-handelsprisen.

Se begrundelsen for Winefamlys sejr ( Video: Rasmus G. Sejersen /SEJERSEN )

11 vindere og 680 gæster

FDIH har siden 2000 kåret Danmarks bedste netbutikker og leverandører. Igen i år blev de prestigefyldte priser uddelt i Tivoli Hotel og Kongres Center, hvor 680 gæster var med til at fejre dansk e-handel. Blandt vinderne af de i alt 13 priser var der både kendte og nye ansigter:

”E-handelsbranchen buldrer frem, og det skyldes ikke mindst de mange dygtige digitale virksomheder, der viser vejen for resten af Danmark. FDIH er meget glade for at få lov til at hylde alle de dygtige og innovative mennesker, og jeg er især glad for, at vi både kan hylde gamle og nye virksomheder,” forklarer Niels Ralund, adm. direktør i FDIH.

Én af de nye vindere var Barberklingen, som vandt prisen som Bedste nye e-handelsvirksomhed, mens Brødrene Dahl snuppede titlen som Bedste B2B e-handelsvirksomhed med en omsætning på over 100 mio. kr. Sko-entusiasterne fra Rezet Store vandt brancheprisen, som i år var Fashion.

 

Video: Rasmus G. Sejersen

Unisport scorede brugernes hæder

Traditionen tro blev Brugernes Favorit også kåret. De sidste to år er Cykelpartner kørt hjem med hæderen, men i år driblede Unisport sejren i hus:

”Vi er super glade for, at vi har vundet titlen som brugernes favorit. Vi knokler hver dag for at give vores kunder den bedste service på alle kanaler, og prisen viser, at kunderne anerkender det arbejde. Det er vi meget stolte over,” siger en begejstret Filip Domagala, adm. direktør i Unisport.

Sinful er Årets E-ner

I år var der også en ny pris at kæmpe om. Niels Ralund havde nomineret seks virksomheder, som har gjort et særligt indtryk på ham, til Årets E-ner. De seks virksomheder fik hver især 3 minutter på scenen til at overbevise festdeltagerne, om at netop de skulle vinde prisen. Herefter kunne publikum stemme på deres favorit. Vinderen blev efter en tæt konkurrence Sinful, og det vakte enorm begejstring hos stifterne Mathilde Mackowski og Tonny Andersen, der efterfølgende fældede op til flere glædestårer:

”Det her er så vildt, og vi kan slet ikke beskrive, hvor glade vi er. Vi startede en rejse for ni år siden, og nu står vi her, hvor så mange mennesker og kolleger stemmer på os – en online sexshop. Det er så vanvittigt!”

Aften sluttede med dans, netværk og højt humør.

Se alle vinderne og læs juryens begrundelse:

Guldprisen – alle vindere i kategorierne går videre i nomineringen om Guldprisen

Winefamly:

Årets guldvinder har på fornem vis udnyttet de digitale muligheder og skabt en virksomhed, der imponerer med flotte tal og innovative løsninger.

Forretningsideen er simpel og god. Mellemmanden er skåret væk, prisen er i bund og servicen er i top. Krydret med passion og viden fra det dedikerede team er det opskriften på succes. 

Juryen roser årets vinder for at satse stort, involvere brugerne og levere imponerende resultater fra dag 1. Deres næse for den gode forretning har givet stor vækst i Danmark, og de er godt på vej til at indtage nye markeder.

Vinderen høster også stor anerkendelse for ikke at hælde gammel vin på nye flasker, men derimod nytænke en traditionel branche til gavn for både leverandør, virksomhed og de mange medlemmer.

Årets vinder er en sprudlende iværksætterfamilie, som fortjener en skål. 

Løft derfor jeres glas og giv en stor hånd til vinderen af årets Guldpris: Winefamly

Årets E-ner

Sinful

Bedste B2C-virksomhed med onlineomsætning op til 30 mio. kr.

3: Toogoodtogo

2: Rito

1: Winefamly

Winefamly har med innovative løsninger fornyet en traditionel branche til fordel for forbrugerne og virksomheden selv. Opskriften er god vin på nye flasker, der sikrer forbrugeren lave priser og Winefamly flot indtjening fra medlemmerne. Winefamly imponerer samtidig med stærk brug af data og høj burgerinvolvering. Skål og stort tillykke til Winefamly.  

Bedste B2C e-handelsvirksomhed med omsætning over 30 mio. kr.

3: Unisport

2: Bolia.com

1: Skatepro

Det handler ganske enkelt om gennemført godt købmandskab for Skatepro, der i sig selv er blevet et brand. Det gode købmandskab kommer blandt andet til udtryk ved, at der optimeres helt vildt på SEO og SEM, så der hentes mange flere kunder via organiske søgninger end tidligere. Skatepro arbejder med intelligent prissætning, så konkurrenternes prissætning overvåges, men ikke følges bevidstløs. Resultatet er et stigende dækningsbidrag. Med vanlig jysk underdrivelse bruger man selvfølgelig Big Data, man har styr på gennemsnitlig levetid for kunderne, laver personligt tilpassede tilbud og meget, meget mere. Det ruller for suveræne Skatepro.

Bedste B2B e-handelsvirksomhed med omsætning op til 100 mio. kr.

3: AccuRanker

2: Dacapo

1: Ageras

Ageras har rokket ved både advokat- og revisorbranchen og skabt en forretning, der på ganske kort tid har leveret imponerende tal. 2016-omsætningen var på 6,2 mio. Euro, og virksomheden har allerede 100.000 brugere fordelt på fem lande. Kundeservicen er lige så veludført som ideen, og 8 ud 10 brugere finder deres advokat eller revisor gennem Ageras. Virksomheden, der på fem år er vokset fra to til 100 medarbejdere, lykkes også med at sikre forudbetaling og et imponerende gensalg i en svær branche.

Bedste B2B e-handelsvirksomhed med omsætning over 100 mio. kr.

3: LaserTryk.dk

2: LEGO Systems A/S

1: Brødrene Dahl

Brødrene Dahl er i konstant udvikling og rykker endnu en gang barren for, hvad e-handelsvirksomheder kan. Brødrene Dahl opsamler data i alle berøringsflader, og den viden bruges konstruktivt for både kunden og for Dahl selv. Virksomhedens modige og visionære arbejde med blandt andet data er en inspiration for konkurrenter og andre virksomheder, der vil skabe imponerende resultater og kundeoplevelser. Brødrene Dahl fortjener sejren i et skarpt felt.  

Bedste nye e-handelsvirksomhed

3: Washa

2: Winefamly  

1: Barberklingen

Barberklingen har med kvalitetsprodukter og iværksætterild som våben taget kampen op mod internationale giganter. De imponerende væksttal viser, at produkterne, konceptet og forretningen er knivskarpe. Det får juryen til at klappe og konkurrenternes hår til at rejse sig. Stort tillykke til Barberklingen.

Brancheprisen: Fashion

3: Americandreams

2: Luksusbaby

1: Rezet Store

Sneaker-fanatikerne fra Rezet Store har med nytænkende metoder og en skarp strategi med fokus på events og sociale medier sparket døren ind til en vanskelig målgruppe. Det skaber resultater og super engagerede kunder, der ligefrem kæmper om at få lov til at købe varerne til fuld pris. Rezet Store har i den grad sat et aftryk, og konkurrenterne må følge i fodsporene på virksomheden, der imponerer på web og i de fysiske butikker. Tillykke til Rezet Store.

Bedste eksportcase

3: Unisport

2: Skatepro

1: Airtame

Højtflyvende Airtame har med et spændende produkt skabt en eksportsucces, der især imponerer på det amerikanske marked. Den unge virksomhed har i dag solgt mere end 50.000 enheder og forventer en omsætning på 50 mio. Kr. I 2017. Det skyldes ikke mindst en høj grad af genkøb og en smart brug af Facebook. Airtame fortjener også ros for deres internationale arbejdsmiljø og målrettede procesautomatiseringer, der sikrer skarp marketing og yderligere eksportsucces.

Bedste e-handelscase – webbureau og andre leverandører

3: Klean med casen Simplygo

2: WakeupData med casen Kaufmann

1: Vertica og Magnetix for Brdr. Dahl

Alle snakker om big data – meget få bruger det ligeså effektivt og strategisk som Brødrene Dahl, der i samarbejde med Vertica og Magnetix har skabt en state of the art kundeoplevelse. De er helt fremme i udviklingsprocessen og bruger nye systemer på en modig, visionær og inspirerende måde, der skaber imponerende resultater i en benhård branche. Samarbejdet mellem Vertica, Magnetix og Brødrene Dahl emmer af store tanker, der bliver ført ud i livet. Derfor fortjener de sejren.

Bedste omnichannel-virksomhed

3: Telenor

2: Sportmaster

1: Bolia.com

Bolia.com er født omnichannel, og det mærkes. Ikke mindst af kunderne, som får den gode oplevelse på tværs af kanalerne, uanset om det er i butikken, på nettet via pc eller på mobilen. Hjemmeside og butikker skaber det samme "Look N' Feel", så Bolia.com er altid den samme, også i udlandet. Det er kort sagt en "seamless" kundeoplevelse, hvor Bolia.com såvel fysisk, som på nettet og i butikken bruger teknologien til et effektivt og serviceorienteret salg og den senere opfølgning. Derfor går Omni-channel-prisen i år til Bolia.com. 

Bedste digitale kampagne

3: B&O Play

2: Ejner Hessel

1: Inspiration

Inspiration har nytænkt den traditionelle markedsføring i branchen. Strategien er skarp og vel-eksekveret og brugen af nye medieplatforme har skabt høj return of investment og vundet gamle kunder tilbage. Det er en inspirerende og flot løsning, som sikrer Inspiration sejren.

Brugernes favorit

3: Coop.dk Shopping

2: Cykelpartner

1: Unisport

Del med dit netværk

LinkedIn Facebook Twitter

Kommentarer

19. maj 2017 Henrik Feld-Jakobsen

Stort tillykke til dette års vindere!

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Micha Hansson
Medlemsservice- og webmanager
Simon Bjerremann
Analysechef
Niels Preysz
Projektchef
Anders Thesbjerg Tang
Netværksansvarlig
Charlotte Ahm
Projektleder
Pernille Trieb
Projektleder
Kim Bruno-Lindby
Event & Marketingchef