Den nye markedsføringslov: Fokus på skjult reklame

Bruger du bloggere, kendisser eller andre influenter til at reklamere for dine produkter? Så skal du være opmærksom på, at den nye markedsføringslov sænker barren for, hvornår noget anses for reklame.

Hvilke regler gælder, når du som erhvervsdrivende sender et produkt til en blogger, uden at I har en aftale om, at bloggeren skal omtale produktet? Er det reklame? Skal bloggerens omtale af produktet markeres som reklame? Og hvordan markerer man det på en blog, på Facebook eller på Instagram?

Video: Tina Morell forklarer den nye regel.

Svaret er:

Efter den gældende markedsføringslov er fx en bloggers omtale af en vare ikke reklame, hvis den erhvervsdrivende har givet bloggeren varen som gave eller har stillet varen til rådighed for bloggeren, uden at bloggeren er forpligtet til at omtale varen. Der er kun tale om reklame, hvis der er en (evt. stiltiende) aftale med bloggeren om at omtale produktet.

Det bliver ændret med den nye markedsføringslov, der træder i kraft den 1. juli 2017:

Efter den nye lov kan en bloggers omtale af et produkt være reklame, hvis den erhvervsdrivende har en ”kommerciel hensigt” med at sende varen til bloggeren. Der er naturligvis altid en kommerciel hensigt, hvis du som erhvervsdrivende har en aftale med bloggeren om at omtale produktet.

FDIH’s råd:

Hvis du har en aftale med en blogger om at omtale et produkt, eller du bare sender et produkt til en blogger i håb om, at bloggeren omtaler produktet, bør du sørge for at informere bloggeren om, at det tydeligt skal fremgå, at der er tale om reklame.

Hvordan oplyser man, at der er tale om reklame?

Det fremgår ikke af loven, hvordan det skal gøres. Du skal bare sørge for, at det fremgår tydeligt, at der er tale om reklame. Forbrugerombudsmanden har imidlertid nogle anbefalinger til, hvordan det gøres, så du ikke får problemer. Opslaget kan fx markeres med ”reklame” ”annonce” eller ”sponsoreret indlæg”. Hvis det er på instagram, bør du skrive ”#reklame”. Det er efter Forbrugerombudsmandens opfattelse ikke nok at skrive ”#virksomhedens navn”.

Se mere i vores guide om skjult reklame.

Markeringen af, at der er tale om reklame, bør stå tydeligt i starten af opslaget.

Er der tale om en blog eller lignende, der henvender sig til børn og unge under 18 år, skal det være endnu tydeligere, at blogindlægget er reklame. Se i vores guide, hvordan det kan gøres.

Del med dit netværk

LinkedIn Facebook Twitter

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Micha Hansson
Medlemsservice- og webmanager
Simon Bjerremann
Analysechef
Niels Preysz
Projektchef
Anders Thesbjerg Tang
Netværksansvarlig
Charlotte Ahm
Projektleder
Pernille Trieb
Projektleder
Kim Bruno-Lindby
Event & Marketingchef